Kortesrajt

Már a héten feldübörögnek az eddig csendben zakatoló pártkampányok: Bajnaiék és Gyurcsányék a fővárosban programbemutatóval készülnek, az MSZP és a Fidesz vidéken korteskedik. A kormánypárt erős hátszéllel indul, de tart hívei elbizakodottságától, az ellenzék a hendikepjét személyes kampányolással próbálja lefaragni. PUNGOR ANDRÁS írása.

2014. január 12., 09:38

Már a héten feldübörögnek az eddig csendben zakatoló pártkampányok: Bajnaiék és Gyurcsányék a fővárosban programbemutatóval készülnek, az MSZP és a Fidesz vidéken korteskedik. A kormánypárt erős hátszéllel indul, de tart hívei elbizakodottságától, az ellenzék a hendikepjét személyes kampányolással próbálja lefaragni. PUNGOR ANDRÁS írása.

– Nem te vagy az egyetlen, aki úgy gondolja, a kormány nem ezen a világon él, és azt akarja, hogy te se a valóságra figyelj – nyugtatja barátját Humphrey Bogart Bajnai Gordon hangján a YouTube-on megosztott kampányvideóban. A Casablanca című filmből vett részletet az Együtt 2014 „magyarította”. Fiatal a célközönség, netes a terep. Az akció rímel a divatra, amikor különböző mozifilmeket (a Hitler utolsó napjairól szóló Bukás című alkotást, vagy a Csillagok háborúját) szinkronizálták az eredetitől eltérő, az újraalkotók ízlése és fantáziája szerint hol jobbos, hol balos szöveggel.

Levélhegyek

A pártok már láthatóan melegítik a motorokat.

Bajnaiék alapos túlzással adták hírül, hogy becsomagolták a Gellért-hegyet – holott egyetlen kortesmolinót lógattak le róla. Az LMP óriásplakátolt, és nekirontott a két „nagynak”: a képen fehér inget viselő ember bal kezét vörös, jobbját narancssárga festék borítja.

Orbán leveleket küldött a belföldi magyaroknak, amelyekben rezsiharcra buzdít, a tévében a hatszáz milliós „Magyarország jobban teljesít” kormányreklám dübörgött, és a Népszabadság szerint újabb nemzeti konzultáció is várható. Közben a szélsőjobb próbálja elfogadhatóvá tenni magát, nem zsidóznak, fiatal arcok mosolyognak a plakátjaikon, Vona Gábor pedig „megtalálta” a hivatását: hol pincérkedett, hol közmunkásnak állt.

Az év vége bulvárhíreiből nem maradhattak ki Mesterházy Attila karácsonyi, Orbán Viktor és Bajnai síelős képei. Két politikus riporteri babérokra is tört: Rogán Antal Rezešová bérelt lakása elől, Gyurcsány Ferenc pedig Sukoróról jelentkezett egy-egy imázsépítő videóval.


A fideszes ingyenes újságokból „már-már kipotyognak” a kampányképek. A belvárosi, City nevű, „civilnek” álcázott ingyenbulvár decemberi számából például az első oldalon kiderül, hogy Rogán felesége 30 éves lett, a másodikon azt írják, hogy karácsonykor Rogán mosogat és halat pucol, a harmadikon, hogy Rogánt a Facebookon is lehet követni, és egyébként felesége jól érzi magát a bőrében, a tizedik és tizenegyedik oldalon pedig beszámolnak arról, hogy Rogán és felesége megjelent egy partin. A 16. oldalon végre az utca emberét kérdezik, s mások mellett Rogán is elmondja, mit vár 2014-től.

De a helyi kiskatonák is felzárkóznak a nagyokhoz: Pócs János, Szolnok megyei fideszes képviselő nevében a karácsonyi szentmisén kulcskarikán lógó, világító Szűz Mária-szobrocskát osztogattak. A települések fideszes tótumfaktumai pedig igyekeznek átadni mindent, amit még lehet: játszóteret, vizesblokkot, vasúti átkelőt.

A szocialista Lendvai Ildikó – vállaltan a pálya széléről – a Népszavában ironizált: „Itt az új év, kezdődik a »nemkampány«. Dehogyis a kampány, ugyan már! Az csúnya dolog. A Fidesz éppúgy viszolyog tőle, mint a hatalomtól.”

Pedig még nem is pörgött fel igazán a korteskedés.

A Fideszben – a Magyar Nemzet szerint – a kampányfeladatokat leosztották: Rogán a kommunikációért felel, Pokorni Zoltán az önkormányzatokért, de a korteskedés „nagyfőnöke” Kövér László marad. Rezsikörutat terveznek, meg gyed extrát, közben tudják, hogy nekik lejt a pálya, hiszen kormányzati pozícióból mindig könnyebb kampányolni. Besegítenek az állami reklámok, az állami cégek. Ráadásul a Simicska-féle birodalommal a hátuk mögött mindezt zsebre tett kézzel, fütyörészve is megtehetik. Látszólag.

Bármennyire erős is a kormánypárt támogatottsága – a Medián szerint a Fidesz 37, az MSZP–Együtt 18 százalékon áll –, igyekeznek egyben tartani a jobbos tábort, óva intenek az elbizakodottságtól. Kövér például azt mondta a minap, „benne van az esélyekben” az is, hogy az ellenzék nyeri meg kétharmaddal a választásokat. Attól tartanak, sok Fidesz-hívő legyinthet a választásra, mondván: lefutott a meccs.

Fideszes forrásaink szerint nekik elég lenne a biztos szavazóbázis, nem érdekük a választásokon való magas részvétel, már az időközi voksolásokon is a csendes kampányolás hívei voltak. Az ellenzék szerint viszont éppen azért lesz dühödt a korteskedés, mert a Fidesznek egyben kell tartania a táborát, és a Jobbiktól kell elcsábítania szavazókat.

Új hangszerek

A kormányellenes erők helyzete nehezebb.

– Az elmúlt tíz év kampányaihoz képest radikálisan átalakult a rendszer. Korábban a bizonytalanok megszólítására a rádió és a televízió volt a legalkalmasabb. Ma már ez nincs így – mondja Szigetvári Viktor, az Együtt-PM társelnöke. Szerinte egyszerre több „hangszeren” kell játszani, egyetlen eszköz használata nem elég ahhoz, hogy a bizonytalanokat megnyerjék.


Szigetvári nem hisz a meddő szórólapháborúban. Lehetőségeikhez mérten óriásplakátokkal jelentkeznek, de telefonos kampányokat is szerveznek. Politikusaik és aktivistáik a korteskedés csúcsidőszakában, márciusban és áprilisban folyamatosan az utcán lesznek. Kerülni fogják a lakossági fórumokat, ehelyett gyorsabb, többhelyszínes körutakat szerveznek majd. Bajnai lapunk megjelenése után a Dürer kertben ismerteti pártja választási programját, beszámol a kulcsvállalásokról, amelyeket költségvetési számokkal támaszt alá.

Közben az Együtt-PM hetente egyeztet a szocialistákkal a korteskedésről.

Molnár Zsolt, az MSZP kampányfőnöke a hagyományos kapcsolattartás (plakát, szórólap), az internetes (Facebook, blog) és a személyes kommunikáció közül az utóbbit tartja a legjobbnak ahhoz, hogy a bizonytalanokat megnyerjék. Szerinte még a gegek és a performance-ok sem alkalmasak erre önmagukban, ezek inkább a figyelemfelhívás eszközei. Mint mondta, a személyes kommunikáción nem kizárólag a kopogtatós kampányt érti. Baráti, családi, munkahelyi, ismerősi körbe kell eljuttatni a változás üzeneteit, ehhez viszont nemcsak szocialistapárt-tagok, hanem aktivisták vagy szimpatizánsok a jó médiumok. Akik akár a boltban, sorban álláskor, vagy meccs közben, a lelátón másokkal beszélgetve mondják el a véleményüket a kormányzati munkáról vagy az ellenzék programjáról.

– Ezt a kampánytechnikát korábban a Fidesz is alkalmazta: a polgári körök hasonló logika mentén szerveződtek, indirekt üzeneteket továbbítottak az embereknek, csak épp felülről lefelé. Most az emberek akarják a változást, ehhez teremtünk keretet – mondja Molnár Zsolt.

Emellett zajlik az MSZP szembesítő kampánya, amelynek során az egészségügy, az oktatás helyzetéről, a trafikügyről szóló direkt üzeneteket juttatnak el a választóknak. Első körben a megyei jogú városokra koncentrálnak, és Kelet-Magyarországra, a kistelepülésekre pedig helyi aktivistákkal jutnak el. Kiemelten figyelnek a hétszázezer-egymillió bizonytalan megnyerésére, akik nyitottak, de még nem döntötték el, kire szavaznak majd.

Molnár Csaba, a DK ügyvezető alelnöke szerint pártja három kampányverzióval készült: az egyiket a külön induláskor, a másikat a koordinált kampányban, a harmadikat az ellenzék teljes összefogása során használnák.

– Azt szeretnénk, ha teljes lenne az összefogás, és el lehetne dobni a felesleges terveket – teszi hozzá.
Molnár Csaba szerint a demokratikus ellenzék pártjai közül nekik van a legtöbb emberük: tízezer párttagjuk mellett százhúszezer regisztrált kampányaktivista segíti munkájukat. Lesznek ugyan óriásplakátjaik, de inkább a személyes és az internetes kampányra koncentrálnak.

– Főként Budapesten és Pest megyében lesz erős a DK kampánya. Míg az MSZP a vidéki nagyvárosokban erős, mi a kisvárosokban. Jól kiegészítenénk egymást – mondja.

A DK öt programkonferenciát indít januárban, amit február közepi kongresszusuk zár le.

A külön stratégiákat, kampánytechnikákat rögtön kidobják, vagy összehangolják azokat, ha a lapzártánkkor kezdődő tárgyalások eredményre vezetnek, és az ellenzék minden tagja a közös indulás mellett dönt.

Hogy dühödt lesz-e a kampány?

Nem kérdés. Sokan a 2002-es választásokhoz hasonló elkeseredett hajszára számítanak.

A demokratikus ellenzék kampányfőnökei szerint a Fidesz élni fog a lejáratás, a hazugságterjesztés és a büntetőjogi fenyegetés eszközeivel.