Ki kell adni az autópálya-koncesszióval kapcsolatos számításokat

A bíróság döntése nem jogerős, másodfokon folytatódhat a per.

2021. október 5., 14:44

Szerző:

Nem titkolhatja tovább a Nemzeti Koncessziós Iroda, milyen számítások alapján jutottak arra, hogy a magyar gyorsforgalmi utak üzemeltetését 35 évre koncesszióba adják magáncégeknek – írja a Szabad Európa.

A Transparency International közérdekű adatigényléssel fordult az NKI-hoz, de az NKI elutasította azt, így bírósághoz fordultak. A Fővárosi Törvényszék „átérezte az ügy fontosságát”, emiatt igyekezett gyors döntést hozni. A Fővárosi Törvényszék ítéletében kimondta, hogy az NKI nem indokolta meg kellő alapossággal, miért kellene titokban tartani az állam ezzel kapcsolatos számításait. Az Alaptörvény ugyanis garantálja a közérdekű adatok nyilvánosságát; csak alapos indokkal lehet eltekinteni ettől.

Az NKI szerint nem tenne jót a versenynek, ha a cégek megtudnák, hogyan és mennyi idő alatt térül meg a befektetés, mert az befolyásolhatja a vállalkozások ajánlatát. A kiírás szerint a nyertes cégnek a koncesszió első tíz évében több száz kilométernyi utat kell építenie és bővítenie, vagyis be kell fektetnie, amiért az állam fizet.

A 35 éves koncessziónak az a lényege, hogy a 2022-es választások után felálló kormány már nem tud közbeszerzési eljárást kiírni autópályák és autóutak építésére – írja a Szabad Európa. Szerintük így az sem történhet meg, hogy ha a Fidesz veszít a jövőre esedékes országgyűlési választásokon, a hozzá közel álló építőipari cégeknek politikai értelemben „ellenséges környezetben” kellene versenyezniük az útépítési munkákért. A gyorsforgalmi utakat ugyanis a koncesszió nyertesei fogják építeni, ők fognak dönteni arról, ki legyen a kivitelező.

A gyorsforgalmi utak összesen 1662 kilométernyi alaphálózatból és 381 kilométernyi kiegészítő hálózatból állnak. A nyertesnek autópályát kell építenie és karbantartania. A közbeszerzési kiírásban 273 kilométer gyorsforgalmi út bővítése, továbbá 272 kilométer gyorsforgalmi út kiépítése szerepel, vagyis feltételezhető, hogy a nyertes cégnek konkrét projekteket, kivitelezési munkálatokat kell megvalósítania – írja a lap.

(Kiemelt kép: Az új M76-os autóút M7-es autópálya holládi csomópont és Balatonszentgyörgy közötti szakasza Balatonszentgyörgy közelében 2020. október 22-én. Fotó: MTI / Varga György)