Hatalmas blamázs, a Fidesz harmadannyiért szórhatta tele plakátokkal az országot, mint a Jobbik

Az alkotmányellenesen elfogadtatott törvényről nem is beszélve.

2017. június 29., 17:15

A 2010-es parlamenti választásokat felvezető kampányban a Fidesz az egyharmadát fizette ki Simicska Lajos cégének, a Mahir Cityposternek, mint amennyit a Jobbik adott a Mahir Cityposternek a most áprilisban elindított Fidesz-ellenes Ti dolgoztok – Ők lopnak kampányért – írja a birtokába jutott dokumentumokra hivatkozva a 24.hu.

A portál cikke szerint hét éve a Fidesz hozzávetőlegesen 4700 óriásplakáthelyet kért a Mahirtől, amelyért havi 23,2 millió forintot fizetett, ami azt jelenti, hogy a későbbi kormánypártnak plakátonként átlag ötezer forintot kellett kicsengetnie. Ehhez képest a Jobbik most 2468 óriásplakáttal ragasztotta tele az országot, a Mahir pedig 21 milliót kért a hirdetőhelyekért. Ez 13 500 forintos egységárnak felel meg, vagyis a Jobbik majdnem háromszor annyit fizetett ki most egy óriásplakátért, mint hét éve a Fidesz. Mind a kettő mélyen a piaci ár alatt van, a mintegy 25 ezer magyarországi óriásplakáthely valamelyikét  havi 30-40 ezer forintért lehet bérelni. (A 2468 óriásplakáton kívül a Jobbik rendelt 312 citylightot, 303 hirdetőoszlopot és 292 dupla citylightot is. Értük összesen még 6,4 milliót adott az óriásplakátok 21 milliója felett.)

Forrás: a Jobbik Facebook-oldala

Mindez hatalmas blamázst jelent a Fidesz számára, amely költségvetési csalást kiáltott a Jobbik Fidesz-ellenes kampánya miatt, és lenyomta az Országgyűlés torkán a törvényt, amely megtiltja a politikai pártoknak, hogy kampányidőszakon kívül hirdessenek. A jogszabály – a plakáttörvény – elfogadásához eredetileg kétharmados többségre lett volna szükség, de mivel ezt első körben  nem sikerült megszerezni, a Fidesz végül egy ötvenszázalékos jóváhagyást igénylő módosítással a településkép védelméről szóló jogszabályba írta bele, amit el akart érni. Ez valószínűleg alkotmányellenes húzás volt, a pártok gazdálkodását érintő változásokat ugyanis az Alaptörvény szerint csak kétharmaddal lehet módosítani.

A törvény


  • kampányidőszakon – a választást megelőző három hónapon–  kívül jogellenesen szerzett vagyoni előnynek minősíti, ha egy párt a piaci áron alul vásárol plakáthelyeket;

  • politikai plakát kifüggesztését csak azoknak engedélyezi, akik az árjegyzéket leadták az Állami Számvevőszéknek, és nyilvánosságra hozzák a honlapjukon, hogy mennyiért adott el plakáthelyeket pártoknak;

  • és előírja, hogy a szavazás utáni 15 napon belül az eladó számoljon el az Állami Számvevőszék előtt azzal, hogy milyen és mennyi politikai plakátot helyezett ki.


A Fidesz Jobbik elleni fellépése azért is ironikus, mert a kormánypárt mintha nem lenne hajlandó tudomást venni arról, hogy Simicska Lajos korábban a pénztárnoka volt, és a hírhedt 2015-ös G-napig, Orbán Viktor miniszterelnökkel történő szakításáig az ő cége intézte a Fidesz köztéri hirdetéseit is. A Mahirnél nemrég házkutatást tartott a NAV a Jobbik kampánya miatt.

Orbán Viktort nemrég egyébként megkérdezték a plakáttörvényről, vagyis hogy a Fidesz élt-e a hirdetési kedvezmény lehetőségével valamelyik kampányában. „Büszkék vagyunk arra, hogy a mi gazdálkodásunk mindig is transzparens volt, és jogilag hibátlan” – idézi a válaszát a 24.hu.