Átlátszó: A nagy influenszerbuli is a NER konyhájára hozta a pénzt
A NER cégei közé tartozik Balásy Gyula New Land Media és a Media Dynamics Kft.
A Visit Hungary projektekre összesen közel 10 milliárd forintot kapott a NER-közeli Balásy Gyula két cége, a New Land Media és a Media Dynamics Kft. – írta az Átlátszó.
A lap szerint a napokban a TED közbeszerzés-adatbázisban jelent meg egy negyedéves beszámoló, amelyben a
„Visit Hungary Nonprofit Zrt. 2024. évi kommunikációs tevékenysége körében végzendő médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására”
kiírt közbeszerzések eredményét részletezték.
A beszámolóban vevőként nem a Visit Hungaryt irányító MTÜ, hanem a Nemzeti Kommunikációs Hivatal szerepel, ami a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozik.
Nem ez az első megbízásuk
Balásy cégei főként arról ismertek, hogy ők készítik az Orbán-kormány kék propagandaplakátjait, ezekért a kampányokért évi több tízmilliárd forint közpénzt fizet nekik az állam. De nemcsak erről. Nemrég a Magyar Péter által kritizált Balásy-cégekkel szerződött a Diákhitel Központ is, és sok más egyéb kormányzati megrendelést is kapott Balásy cége. A New Land árbevétele tavaly 78,6 milliárd forint, adózott eredménye 9,5 milliárd forint volt, a Lounge Designnál 20,9 milliárd, valamint 4 milliárd forint volt.
A Visit Hungary Nemzeti Turisztikai Szervezet Nonprofit Zrt. 2021-ig Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség Zrt. néven működött. Már ezen időszakban is szerződött a Rogán Antal-féle propagandagyár beszállítóival, 2020-ban például 3,3 milliárd forintért rendelt szolgáltatásokat Balásyéktól. Később, már Visit Hungary néven ugyanez a cég volt az adatgazdája a 2022 augusztus 20-i ünnepségek szerződéseinek. Az MTÜ igyekezett titkolni, hogy mennyibe kerültek valójában a rendezvények, az MTÜ egy kezdeti adatigénylésre reagálva 10 évre próbálta titkosítani a szerződéseket, végül egy bírósági döntés után tavaly kénytelen volt nyilvánosságra hozni azokat.
Nem tudni pontosan mekkorát kaszáltak
A lap szerint valószínű, hogy a májusi elhíresült influencerbulit, amelyre egyelőre ismeretlen nagyságú állami költségvetéssel Budapestre, többek között Tiborcz István szállodájába hoztak számos külföldi turisztikai influenszert, a negyedéves összesítésben szereplő keretszerződés részeként szervezték, amin így szintén a Balásy-féle cégek gazdagodhattak.
Az, hogy magukkal a külföldi influencerekkel milyen megállapodásokat kötött a Visit Hungary vagy Balásy cégei, továbbra sem derül ki a szerződésekből. A Visit Hungary Zrt. az Opten adatai szerint teljesen állami tulajdonú (az MTÜ-n és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőn keresztül). Weboldalán elérhetőségként az MTÜ telefonszáma és címe van megadva.
(Kiemelt képünk: Balásy Gyula. Fotó: 168.hu Archív)