Alakul a botrány Ferihegyen

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) szerint újabb törvénysértésre készül a Budapest Airport (BA) azzal, hogy reptér üzemeltetője német utasbiztonsági ellenőröket fogad fel a karácsonyi időszakra; a BA viszont a lépést a forgalom zavartalan működésének biztosításával indokolta.

2009. december 1., 23:31

A LESZ keddi közleménye szerint ez törvényszegés, mivel a reptéren - egyebek között a magyar utasbiztonsági ellenőrök követelései miatt hivatalosan most is sztrájkhelyzet van, ráadásul napok múlva ér véget a megegyezésre szabott határidő.

Hardy Mihály, a BA kommunikációs vezetője az MTI-nek azt mondta: az influenzajárvány és a karácsonyi csúcsforgalom miatt vált szükségessé a német szakemberek alkalmazása. Az utasbiztonsági ellenőrök mindössze 20 százaléka oltatta be magát - jegyezte meg. Hardy Mihály szavai szerint szó sincs tehát arról, amit a szakszervezet közleményében sugalmaz, amely szerint a német alkalmazottak sztrájktörők lennének. Az újak egy hónapra állnak munkába rendes munkavállalókként.

A szakszervezet kifogásolta, hogy a nyári csúcsforgalom idején, amikor a dolgozóktól több száz rendkívüli túlórát követeltek meg az állandó munkaerőhiány miatt, meg sem fordult a fejükben segéderő felvétele. Ráadásul egy német munkavállaló bére többszöröse magyar kollégájának. A német kontingens fizetéséből a reptéren dolgozók évek óta gyülemlő problémáinak java része megoldható lenne - jelezték.

A LESZ úgy látja, hogy a Hochtief csoport tagvállalata, a Budapest Airport újabb nyílt törvénysértés árán igyekszik leverni az egyre valószínűbb sztrájkot, megfélemlíteni a munkavállalókat – írta az MTI.

A szakszervezet közleményében felhívja a figyelmet, hogy várhatóan napokon belül megszületik a Fővárosi Bíróság határozata a tavaly szintén súlyos tízmilliókért foglalkoztatott görög sztrájktörők ügyében. A szakszervezet reméli, hogy világos döntés születik, ami után a cég visszaesőként már nem meri szándékosan áthágni a munkajog paragrafusait.

A BA kommunikációs vezetője szerint a bérkülönbségre vonatkozó szakszervezeti megállapítás nem megalapozott. Elmondta: a nyári csúcsforgalomban sok alkalmazott önként vállalta a túlórát, egyebek mellett a díjazás miatt.

Az már az október 22-én tartott bírósági tárgyaláson kiderült, hogy az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelet idén végzett vizsgálata a tavalyi sztrájk során még hatályos kollektív szerződés több száz rendbeli megsértését állapította meg - írta a LESZ. A vizsgálat igazolta, hogy a BA Zrt. vezetői 154 dolgozó esetében folyamatosan megsértették a hatályos kollektív szerződést.

A LESZ szerint időközben kiderült, hogy a cégnél valaki vagy valakik meghamisították az operációs helyiségekre érvényes úgynevezett biztonsági utasítást. Ez a dokumentum szabályozza egyebek között, hogy a dolgozók egyvégtében mennyi időt tölthetnek ebben a helyiségben munkavégzéssel. A hamisítványt egy, a szakszervezettel folytatott munkaügyi perben a cég bizonyítékként akarta felhasználni.

LESZ szerint megdöbbentő, hogy a német óriáscég minden aggodalom nélkül gázol át hazai jogszabályokon. A dolgozók körében már tavaly is óriási volt a csalódottság és felháborodás, a magyar hatóságok vizsgálatai nyomán - mutatnak rá. A LESZ az idén is minden esetleges törvénytelenségre azonnal fel fogja hívni a figyelmet, azonban a légiközlekedés felügyelő szerveinek munkáját a dolgozók nem tudják elvégezni - írták a közleményben.

A szakszervezet reméli, hogy a Budapest Airport vezetése erődemonstráció helyett mégis a tárgyalóasztal mellett keresi a megoldást az egyoldalúan felrúgott kollektív szerződés pótlásának ügyében.

Hardy Mihály hangsúlyozta: a BA jogászai jelenleg is vizsgálják a szakszervezet közleményben tett állításait. A kommunikációs vezető szerint valótlanságok, csúsztatások sorozatát tartalmazza a közlemény, ezért a jogi lépések lehetőségeit is vizsgálják.

A Budapest Airport kedden közleményt juttatott el az MTI-hez a kollektív szerződéssel kapcsolatban, ebben kiemelte: a társaság menedzsmentje továbbra is azt várja a szakszervezetek vezetőitől, hogy felelősen döntsenek, és mielőbb írják alá az új kollektív szerződést.

Rámutatott: az új kollektív szerződés nagyobbik részéről már megállapodtak a szakszervezetekkel, azonban a BA már a tárgyalások kezdetekor kijelentette, hogy nem hajlandó a kollektív szerződést úgy véglegesíteni, hogy az nem tartalmazza a sztrájkszabályozást. Ez a kérdés pedig eddig még napirendre sem került, ennek tárgyalásától az érdekképviseletek elzárkóznak.

A sztrájkmegállapodás a társaság szerint végre egyértelmű és kiszámítható körülményeket teremtene a dolgozók és a vállalat számára is, emellett a jelenlegi bizonytalan gazdasági helyzetben hozzájárulna a repülőtér stabil működéséhez is. A Budapest Airport nem kérdőjelezi meg a sztrájkhoz való munkavállalói jogot, ugyanakkor felelősségteljes döntésre kér mindenkit. Egy sztrájk vagy sztrájksorozat olyan gazdasági helyzetet teremthet a repülőtéren, amelynek következtében munkahelyek százai vagy ezrei kerülhetnek veszélybe - hangsúlyozta közleményében a BA.

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) november közepén jelentette be: rövid sztrájksorozatot szervez december második hetétől, ha nem sikerül megállapodni a kollektív szerződésekről. Emellett azt is kérték, hogy napi rendszerességű tárgyalások során állapodhassanak meg a kollektív szerződésről a három repülőtéri céggel.

Erre reagálva a Budapest Airport közleményében hangsúlyozta: felajánlották a szakszervezeteknek a napi rendszerességű tárgyalás lehetőségét, azonban ettől a szakszervezetek elzárkóztak.