A magyar média legsötétebb percei
Ma este a magyar média nagy része, köztük a két legnézettebb hazai tévécsatorna képernyője, valamint számos internetes portál, köztük a 168 Óra online címlapja is sötétbe borult, így tiltakozva a reklámadó bevezetése ellen. Az elsötétítés korábban a büntetés eszköze volt, hasonló méretű demonstrációra eddig még nem volt példa. Több mint 60 médium jelentette be csatlakozását. Egyebek között nyomtatott napi- és hetilapok is – köztük a 168 Óra –, amelyek fehér vagy fekete lapot húznak majd be oldalaik közé.
Hétfőn L. Simon László fideszes képviselő benyújtotta a reklámadóról szóló törvény tervezetét, amely a bevételtől függően 1–40 százalékos adót vetne ki a magyarországi médiaszolgáltatók hirdetési bevételeire. A tervek szerint már idén hatályba lép a törvény – amely a legsúlyosabban az RTL Klubot érinti.
Kedden a tervezetet igen károsnak tartó Magyar Reklámszövetség arra kérte a szakmai szervezeteket és a médiavállalatokat, hogy csatlakozzanak a következő parlamenti ülésnap előtti, 2014. június 5-én (nyomtatott sajtó esetén a lehetőségekhez képest 2014. június 6-án) tartandó tiltakozáshoz az adott médiatípus sajátosságaihoz mérten (elsötétítés, fehér vagy fekete lap behúzása).
A keddi felhívásra eddig példa nélküli módon mozdult meg az egész kommunikációs ipar, a felhíváshoz csatlakozó médiafelületek száma jelenleg meghaladja a hatvanat.
A tiltakozáshoz eddig csatlakozott a tévécsatornák közül a Cool, a FEM3, a Film+, a Film+2, a HírTV, a Muzsika TV, a PRO4, az RTL Klub, az RTLII, az RTL+, a Sorozat+, a Story4, a Story5, a TV2, a Super TV2, a Viasat3, a Viasat6.
A rádiók közül a Class FM, a Gazdasági Rádió, az Info Rádió, a Juventus Rádió, Katolikus Rádió, a Lánchíd Rádió és a Music FM.
A nyomtatott sajtótermékek közül a 168 Óra, a Blikk, a HVG, a Hír7, a Magyar Nemzet, a Metropol, a Népszabadság, a Népszava, a Nemzeti Sport, a TVR-7.
Az online felületek közül a 168ora.hu, a Babaszoba.hu, a Blikk.hu, a Citromail.hu, a Femina.hu, a Gphírek.hu, a Házipatika.hu, a Hírkereső.hu, a Hír24.hu, a HVG.hu, az Index.hu, az Investor.hu, az Iwiw.hu, a Komment.hu, a Kremmania.hu, Life.hu, a Mandiner.hu, a Metropol.hu, az MNO.hu, a Napi.hu, a Népszava.hu, az Nlcafe.hu, a NOL.hu, a Nosalty.hu, az Nso.hu, az Origo.hu, a Portfólió.hu, a Postr.hu, a Quart.hu, a Startlap.hu, a Storyonline.hu, a Szoftverbázis.hu, a Tafelspicc.hu, az Üzletrész.hu, a Vezess.hu, a Videa.hu, a Wellnesscafe.hu és a 444.hu.
Csatlakozott a felhíváshoz három kommunikációs szakmai lap online felülete, a Kreatív.hu, a Médiapiac.com, az Emasa és az Mmonline.hu.
A televíziós csatornák elsötétítéssel, a rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával, a nyomtatott sajtó fehér lappal, az online felületek szintén elsötétítéssel fejezik ki a reklámadó bevezetése elleni tiltakozásukat. A tiltakozással egyetértők az MRSZ honlapjáról letölthető template segítségével fejezhetik ki álláspontjukat a Facebook-oldalukon és honlapjukon egyaránt.
Az MRSZ közlemény szerint a mai napig támogatásukat fejezték ki a kezdeményezéssel kapcsolatosan a kommunikációs iparág alábbi szakmai szervezetei: a Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség, az Interactive Advertising Bureau Hungary, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete, a Professzionális Piackutatók Társasága, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete, és teljes ügynökségi tagságával a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége.
UPDATE: Újabb csatlakozók itt:
Life Network, Ozone Network, Klubrádió, Blog.hu,Északhírnök.com, Fidelio.hu, Liveinfo.hu, Hír7.com, Netfolio.hu, Port.hu, Propeller.hu, Színház.hu, Vasutasvízió.com, Vipcast.hu, 10kerkult.hu.
Szakmai szövetségként támogatja a kezdeményezést a Magyar Újságírók Szövetsége.
A Főszerkesztők Fóruma is csatlakozott a tiltakozók köréhez.
Ilyen összehangolt akcióra nem volt példa eddig itthon, olyanra pedig végképp nem, hogy az RTL Klub és a TV2, a két magasan vezető kereskedelmi tévé önként a nézőriasztó elsötétítés mellett döntsön. Arra sem volt példa, hogy egyszerre sötétüljenek el, azaz a tiltakozásról így mindenképp értesül legalább négy-ötmillió magyar ember, akik ilyenkor a készülék előtt ülnek, vagy a képernyő környékén tesznek-vesznek (a nézettségi csúcs este nyolc és kilenc között van), illetve portálok híreit böngészik.