A kormány nekimegy a plakátpiacnak is
Az Index birtokába került tervezet az óriásplakátok okozta vizuális környezetszennyezésre hivatkozik, az indoklás szerint a mostani városkép „zsúfolt és áttekinthetetlen” a sok óriásplakáttól, ehelyett tiszta városképre van szükség. Az érvelés érdekes, hiszen a kormány az elmúlt hónapokban teleragasztotta az országot a kvótanépszavazás plakátjaival.
A kormány kényszerbetelepítés elleni népszavazáson való részvételre felhívó óriásplakátjai Budapesten, a IV. kerületi Váci úton. Fotó: MTI/Bruzák Noémi
Magyarország összes, köz- és magánterületen lévő óriásplakátjának mennie kell, ezután az önkormányzatok a saját területeiken koncesszióval kiválaszthatnák, hogy mely cégek tehetnek ki pár, a mostaninál jóval kevesebb számú és kisebb méretű plakátot.
A javaslat értelmében a jövőben reklámhordozó reklámfelülete nem lehet nagyobb mint 9 négyzetméter; hirdetőoszlopokat csak közművelődési céllal lehet használni, más reklámot nem lehet ilyenekre tenni; reklámhordozóként csak utcabútorokat lehet alkalmazni, ragasztani plakátot pedig egyáltalán nem lehet.
A tervezet nem tiltja be a villanyoszlopokról lógó hirdetéseket, ilyen reklámokat kirakni viszont egy cégnek, az ESMA Zrt.-nek van joga – ebbe a cégbe 2015-ben szállt be az agrár- és építőiparban egyre több lehetőséget kapó, Orbán Viktorral jó viszonyt ápoló Garancsi István. Ezeket a reklámokat 2012-ben betiltotta a parlament, mondván, hogy elvonják az autósok figyelmét. Miután viszont Garancsi beszállt a cégbe, már nem érdekelte annyira a képviselőket, hogy milyen reklám lóg bele a sofőrök látóterébe, és feloldották a tiltást – jegyzi meg az Index.
A portál által megkérdezett szakmabeliek úgy látják, hogy a szabályozás célja elsősorban csak az, hogy végleg kirúgják Simicska Lajos alól a köztéri reklámüzletet. A fürdővízzel viszont a gyereket is kiöntik, mert a pusztítás messze túlmutat majd a Simicska-érdekeltségeken: a nyomdák, reklámragasztók, hasonló cégek most körülbelül tízezer embernek adnak munkát.
A másik lehetőség a források szerint az, hogy valamelyik kormányközeli üzletember olcsón szeretné bevásárolni magát az óriásplakát-piacra, a következő egy évben megvéve a gyakorlatilag már értéktelen cégeket.
A kormány nem akar egyeztetni a társadalommal, a tervezetben szereplő ütemterv szerint már október végén vagy november elején hatályba is lépne az új reklámozási szabályokat lejegyző törvény, 2017. november 30-tól pedig már egyáltalán nem lehetne a régi szabályok szerint reklámozni.
Orbán láthatatlanná akarja tenni az ellenzéket
A Párbeszéd Magyarországért szóvivője szerint az óriásplakátok piacának teljes átalakításával Orbán Viktor azt akarja elérni, hogy a 2018-as kampányra az ellenzéket "láthatatlanná váljon". Tordai Bence sajtótájékoztatója után az MTI-nek telefonon úgy fogalmazott: a miniszterelnök ezzel egyszerre ütheti "kedvenc ellenségét", az óriásplakátok piacán érdekelt Simicska Lajost valamint az ellenzéket is, miközben tudatlanságban tarthatja a választókat.
A politikus azt mondta, a kormányfő a népszavazási kampány kudarcából azt szűrte le, hogy ha van látható ellenvélemény, akkor nem lehet mindenkit "behülyíteni", ezért akarja eltüntetni az óriásplakátokról az ellenzék véleményét.
Szerinte a Fidesz több újságot is "tönkretett" vagy "bezáratott", mialatt "közpénzekből kitömött oligarchák segítségével" egy hatalmas médiahálózatot hozott létre. A megmaradt, többé-kevésbé független vagy ellenzéki médiumot pedig folyamatos nyomás alatt tartja - jelentette ki a szóvivő, aki szerint a kormányzat lépésről-lépésre hoz létre "egy lopakodó diktatúrát".