Miért nem tudnak kitérni a bálnák a hajók elől?

Egy amerikai kutatás eredményei szerint az óceán legnagyobb állataiként a kék bálnák nem tettek szert védekező magatartásra. Az új információk magyarázatot nyújthatnak arra, miért védtelenek a közlekedési balesetekkel szemben.

2015. május 12., 08:15

A kék bálnák évmilliók óta cirkálnak a világ óceánjaiban, alig törődve bármivel is, hiszen pusztán méretük védelmet nyújt nekik a ragadozóktól. Hátrány viszont, hogy a faj sosem kényszerült a védekező magatartás kifejlesztésére – írja a

Híradó.hu.

Jeremy Goldbogen, a Stanford Egyetem biológusa először követte nyomon közvetlenül kék bálnák és hajók találkozását. Eredményei azt sugallják, hogy eme kitérő reakció hiánya miatt az emlősök különösen védtelenek a halálos ütközésekkel szemben. Az Endangered Species Research folyóiratban megjelent kutatás segédkezet nyújthat ama módszerek tökéletesítésében, amelyekkel a kék bálnák és más tengeri emlősök megvédhetők az ilyen balesetektől.

Az ütközés az egyik legnagyobb fenyegetés a bálnákra nézve, és súlyosan veszélyezteti néhány bajban lévő populáció regenerálódását is. A balesetek számának csökkentését célzó erőfeszítések eddig nagyrészt a hajóktól megkövetelt sebességkorlátozásokat, illetve a hajózási útvonalak átalakítását ölelik fel a bálnák élőhelyén.

A döntéshozatalhoz és a hatékonyság kiértékeléséhez viszont a szakembereknek tudniuk kell, hogyan viselkednek az óriások, amikor észlelik a közeledő hajót. Ennek felderítéséhez a kutató és csapata a kaliforniai Long Beachnél – a világ egyik legforgalmasabb hajókikötője és kékbálna-gócpont – vizsgálódott. A parttól néhány kilométerre a kontinentális talapzat hirtelen véget ér, tápanyagokban gazdag óriási feláramlás figyelhető meg, amely vonzza a krillt, a bálnák kedvenc táplálékát.

GPS-nyomkövetőket és merülésmérőket helyeztek az óriásokra, majd 24 órás periódusokban követték mozgásukat. Az adatokat aztán összevetették a hajózási információkkal, beleértve a sebességet és súlyt is. Az első kísérletben mintegy 20 találkozást figyeltek meg hajók és bálnák között, az átlagos távolság a 60 méter és a több mint 3 kilométer közötti tartományra esett. A bálnák viselkedése mindegyik esetben hasonlított ahhoz a „riadt reakcióhoz”, amit a nyomkövetők felhelyezésekor észleltek, amikor is az egyedek halottnak tettették magukat.

Goldbogen szerint a kék bálnáknak gyenge és nem túl meggyőző képességük van a hajók elkerülésére. „Az aktív lebukás helyett egyszerűen csak vízszintesen süllyednek, ami lassú merülést von magával, és védtelenné teszi őket az ütközésekkel szemben” – tette hozzá.

Egy bálnának mintegy 30 méteres mélységbe kell ereszkednie, hogy biztonságban legyen a hajócsavarok generálta szívóerőtől. A vizsgálatban az óriások másodpercenként mintegy fél métert ereszkedtek, és nem mutattak hajlandóságot a függőleges merülésre a hajó elkerüléséhez. A legtöbb esetben ez a módszer és az ilyen gyorsaság éppen csak elég ahhoz, hogy elkerüljék a járműveket.

A kutatók szerint a vizsgálat még csak az első lépés a bálnák magatartásának feltérképezésében a hajóforgalom kontextusában. A későbbiekben több hétig szándékoznak figyelni a kék bálnákat, és más fajokra, úgymint hosszúszárnyú bálnákra is kiterjesztik a kutatást.

Tényleg meghosszabbítható az élet a biohacking segítségével, vagy ez csak egy hangzatos áltudomány? Mikor özönlik el Magyarország utcáit a kiborgok és a transzhumánok? Már elérhetők az MVM Future Talks tudományos sorozat nagyköveteinek dokumentumfilmjei, amelyekben olyan neves tech innovátorok szólalnak meg  az „örök élet” lehetőségeiről, mint Giulia Enders, Teemu Arina, Ulbert István vagy  Joe Cohen.