Stockholm az új kedvenc
Kétségtelen: Stockholm divatba jött. Amint ezt pár évvel ezelőtt tapasztalhattuk Barcelona, vagy korábban Isztambul esetében is. Az elmúlt évet tekintve, a svéd főváros vált a harmadik legnépszerűbb utazási célponttá Európában, Párizs és Amszterdam mögött, s megelőzve a nemrég még topfavoritnak számító Berlint és Londont.
Egyre több európai választja Stockholmot úti célként, s e jelenség hullámain sikeresen szörfölnek a svéd turisztikai ipar szereplői – állapítja meg a minap közreadott tanulmányában a Berger stratégiakutató intézet. – Stockholm, ellentétben a legtöbb európai nagyvárossal, képes volt jelentősen megnövelni hotelszobái számát amellett, hogy ezek ára is stabil maradt.
Világos összefüggés látható Stockholmban is az idegenforgalmi iparág 'legütősebb' árucikkének számító kongresszusok fajtája és száma – valamint a hotelek bevételi mutatói között. Kiugró példaként említhetjük a város közepén álló vadonatúj
Stockholm Waterfront Congress Centre-t, amely tavaly mintegy 30.000 konferencia-résztvevőt fogadott, melyek fele külföldről érkezett.Hogy egyre többen választják Stockholmot, a legnagyobb szerepet mégis a város sajátos szépsége játssza, no meg hogy működik – a színvonalas közösségi közlekedés, a közbiztonság, s a turistáknak nyújtott kiváló szolgáltatások.
A Berger-tanulmány megállapítja azt is, hogy az idegenforgalom, mivel magas az 'élőmunka-igénye' lassan, de biztosan növeli az egész országra kivetített foglalkoztatást és a bevételeket is. Az elmúlt tíz év folyamán a turisztikai területeken dolgozók száma ötször annyival nőtt, mint általában a svéd gazdaságban. Az idegenforgalom ráadásul kevésbé konjunktúra-érzékeny, mint azt gondolnánk: a fenti időszakban a 150 milliárd koronás éves bevétel 250 milliárdra kúszott. S tán nehezen hihető az is, hogy a beutazó turizmus több pénzt hoz a kincstárnak, mint amennyit a svéd autó- valamint a vas-és acélipari export együtt!
Legfőbb ideje, hogy turisztikai piac helyett desztinációként tekintsünk magunkra – a Stockholmba érkezők immár sokkal nagyobb tömeget képviselnek, mint az e térségből kiutazók. Az is fontos, hogy a város idegenforgalommal foglalkozó politikusai és szakemberei világos turisztikai profilt rajzoljanak meg Stockholm számára, s azt feltétlenül tegyék nemzetközileg is nyilvánossá. A vizsgálatunkba bevont 24 európai főváros közül ugyanis, annak a hétnek – például Bécsnek, Amszterdamnak – van legnagyobb sikere, mely rendelkezik ilyen többnyelven közzé tett hosszú távú turisztikai tervvel. – szögezi le végül ajánlásai sorában a tanulmány.
A vizsgálódás szempontjai:
• Az adott város megközelíthetősége
• A beutazó turisták száma
• A hoteléjszakák száma személyenként
• A hotelben eltöltött éjszakák összessége
• A hotelágyak számának növekedése
• Az egy hotelágyra számított nyereség összege
• A kongresszusok, konferenciák száma
A kedvencek listája Európában
• Párizs
• Amszterdam
• Stockholm
• Bécs
• Berlin
• Róma
• London
• Madrid
• Prága
• Isztanbul
Forrás:
Svenska Dagbladet, konzervativ-liberális napilapKapcsolódó korábbi cikkem:
Vagabond vikingek
Bezzeg Sverige
Budapest már nem favorit
Még több érdekes olvasnivaló a SVÉDASZTALkínálatában.