Nemzeti konzultáció német módra
A kereszténydemokraták vezette német kormány is indít országos konzultációt – de nem a politikáról, hanem arról, hol, milyen utak, vasutak, vízi utak épüljenek az országban a következő 15 évben. A terveket országszerte hozzáférhetővé teszik, azokra nem igen-nem-mel, hanem tárgyszerű javaslatokkal lehet reagálni, amelyeket figyelembe is vesznek.
Az úttörő kezdeményezést történetesen a kormánykoalíció konzervatívabb pártjához, a bajor CSU-hoz tartozó közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt terjesztette be. Eszerint ősszel hat héten át általános vitára bocsátják a tárcának a közlekedési utak fejlesztésére, karbantartására, illetve új útvonalak építésére vonatkozó 15 éves tervét. Az előző 15 év alatt 150 milliárd eurót fordítottak a közlekedési hálózat fejlesztésére, így a következő másfél évtizedben legalább ekkora forrásokkal kell számolni. A terveket ősszel az ország 20 pontján teszik hozzáférhetővé, s a javaslatokhoz levélben, illetve az interneten lehet majd hozzászólni. Mindenki hozzájárulását nyugtázzák, de a tárca jelezte: pusztán helyeslő, vagy elítélő hozzászólásokat nem tudnak figyelembe venni, csak érdemi, a jogi alapokat figyelembe vevő, tárgyszerű javaslatokat. Az országos konzultáció nem jelent egyfajta szavazást sem – tehát nem fogják figyelembe venni, hányan támogatják vagy utasítják el egy útvonal tervét.
A 2016-2030 közötti időszakban összesen 2000 projektet vettek tervbe: 1500-at országos közúton, kerek 400-at vasútvonalon és 46-ot vízi úton. A minisztérium azt ígéri, hogy minden célszerűnek és megalapozottnak bizonyuló javaslatot, beleértve a környezetvédelmi megfontolásokat is, figyelembe vesznek majd a végleges tervek kidolgozásánál.
Egyébként e miniszter (és pártja) nevéhez fűződik a terv az autópálya-díj bevezetésére. A döntés jövője bizonytalan, miután az EU a rendszabályt jelenlegi formájában megkülönböztetőnek tartja. A német állampolgárok ugyanis a jármű-adónál visszakapnák a befizetett éves útdíjat, így csak a külföldi autósoknak kellene fizetniük a német autópályák használatáért.
Németországról további írásokat
a