Nem zsidóztam
– mondja Csóka Károly, aki megzavarta Székhelyi József előadóestjét a szegedi Virág cukrászdában, ahol egy Faludy-ballada után felpattanva – állítása szerint, lényegét tekintve – azt kérdezte: nincs egy magyar származású egyén a szegedi színháznál, aki ezt a Faludy-balladát elszavalta volna?
A kirekesztő zsidótörvények sora a numerus claususszal indult, amikor „csupáncsak” arról volt szó, hogy az egyetemi felvételeket a társadalmi arányok mértékének megfelelően korlátozták, hat százalékban. Ez 1920-ban történt, amikor még fasizmusról, nácizmusról konkrétan nem beszélhettünk, és érvényben volt az 1867-es törvény: e szerint a zsidóság nem idegen etnikum, hanem izraelita vallású magyar állampolgárok közössége. Ergo magyarok.
Tehát azok, akikben az antiszemitizmus olyan formában nyilvánul meg, mint Csóka Károlyban, enyhén szólva híján vannak a hazai történelem alaposabb ismeretének, holott magukat színmagyarnak tartják.
Mit jegyeztek meg életük során a magyar történelem számos ellentmondást rejtő folyamatából? Kettőt biztosan. A leegyszerűsített értékelésű Trianon-tragédiát és a létezett szocializmus negatívumait. Úgynevezett hagyományápolásuk erre épül. És vissza akarják hozni azt a magyar csendőrséget, amelynek kegyetlensége a deportálás időszakában a halálgyárak beszállítóit is meglepte. (Ami nem jelenti azt, hogy minden csendőr fasiszta volt, de azt sem, hogy intézményes szerepüktől el lehetne tekinteni.)
Azok, akik a holokausztot tagadják, a szememben fasiszták. A Magyar Gárda feloszlatva is viruló szervezetének történetében a holokauszttagadás ténylegesen megtörtént. A Magyar Gárda a Jobbik nevű, törvényesen működő párt támogatását is élvezi. Kérdem én akkor: a Jobbik nem neonáci párt? Ami ellen érthetően tiltakozik, hiszen ez a jelző: stigma. Főleg akkor, ha nemcsak virtuális! És az ország tíz százaléka a jelek szerint bízik egy efféle erőben.
Nem kellene a középre törekvő pártoknak közösen megtenni azt a nagyon is egyszerű, komolyabb ideológiai tudást nem igénylő elhatárolódást ettől a nézetrendszertől, amelynek a szegedi incidens csak egy epizódja volt? Aki böngészi az ilyen nézeteket vallók honlapjait, már olvashatja: Sólyom Lászlót is zsidózzák, és nem kell rá sokáig várni, hogy Orbán Viktort cigányozzák.
A fajelmélet sosem normális módon, hanem soviniszta módon működik.
Tősér István
Miskolc