Magyar szólista a Berlini Filharmonikusoknál

A Berlini Filharmonikusok majd 150 éves történetében először fordult elő, hogy magyar szólistát választott a világhírű együttes: Szűcs Máté lett a mélyhegedűsök első embere. A fiatal magyar muzsikus, akit hangversenyeiről, lemezeiről a hazai közönség is jól ismer, Debrecenből származik. Belgiumi tanulmányai után különböző nagy német zenekarok tagja lett, majd egy próbaév után állandó szerződést kapott Berlinben.

2012. október 8., 14:19

Szűcs az együttes magazinjának adott nyilatkozatában elmondta, hogy már három éves korában hegedűt adott a kezébe karmester édesapja s gyermekként nyert versenyeket. A brácsára a szegedi konzervatóriumban talált, miután második hangszert is kellett választania. Úgy érezte, hogy a mélyhegedű melegebb tónusa, szélesebb hang-skálája jobban megfelel neki – akárcsak a hangsazer mérete nagy kezeinek…

A svájci Morges-ban tartott nemzetközi iskolán ismerte meg Schiffer Ervint, a magyar mélyhegedűst és zenepedagógust, a brüsszeli Királyi Konzervatórium tanárát, aki meghívta a 17 éves fiatalembert, folytassa tanulmányait a belga fővárosban. Szűcs 1998-ban fejest ugrott az ismeretlenbe, ahol ugyan néha magányosnak érezte magát, de a munka, a zene és a belga emberek szívélyessége, segítsége megkönnyítette életét. Jóllehet még nem érte el az előírt 20 évet, letehette a mesterképzéshez szükséges vizsgát – pedig még a külföldieknek előírt tartózkodási engedéllyel sem rendelkezett… Két évvel később poszt-graduális tanulmányokat végezhetett az Erzsébet-királynő Intézetben, Waterloo-ban. Időközben persze flamandul is meg kellett tanulnia, míg a németet már otthonról hozta.

Belgiumból Bambergbe

Szűcs Máté 2003-ban megnyerte Liége-ben a Jean Rogister Nemzetközi Zenei Versenyt, majd szóló-brácsásként a Flamand Királyi Filharmonikusok zenekara volt első munkahelye. Két évvel később hasonló pozíciót kapott a Bambergi Szimfonikusoknál, ezt követően a drezdai Staatskapelle, majd a Hesseni Rádió szimfonikus zenekaránál működött. „A német zenekarok egészen másképp dolgoznak, mint a belgák”, mondotta tapasztalatairól. Érezhető, hogy a zenekari kultúra szülőhazája Németország. Már Bambergben tapasztalhatta, hogy sokkal nagyobb igényeket támasztanak a muzsikusokkal szemben, hogy elvárják tőlük: nyújtsák a lehető legtöbbet. Mindenhol sokat tanult, majd a frankfurti együttes vezető karmestere, Paavo Jaervi meghívására csatlakozott a brémai Német Kamarafilharmonikusokhoz is, az együttesnek máig tagja.

A Berlini Filharmonikusoknál, „akik természetesen egészen különleges csoportban játszanak” kezdettől kitűnően érezte magát, hiszen az együttes tagjai egytől-egyig remek művészek, akik egyúttal képesek rá, hogy hallgassanak egymásra. Értékeli a kollegiális légkört, amelyben a próbaév során őszintén megmondták neki, mit kell még javítania. „Nagy ajándék”, hogy reménye lehet rá: egész pályája során ennek az együttesnek a tagja maradhat, „ amelynek legjobb estéin olyan zenét hallhatunk, mint sehol a világon.”