Kevesebb, hogy pontosabb legyen?

Bécsből Velencébe ezentúl nem lehet vasúton eljutni; megszűnik a Bregenz-Graz járat, a Salzburg-Villach szakaszon kevesebb vonat közlekedik, és kérdéses a Linz-Graz összeköttetés sorsa. Többet kell majd várniuk a Bécs környéki gyorsvasúttal közlekedőknek is. Az Osztrák Szövetségi Vasút a drasztikus csökkentést a nagyobb pontosság igényével magyarázza. Az utasokra más kellemetlenségek is várnak. Jövőre végképp beindulnak a nagy állomásátalakítások, építkezések.

2009. október 8., 20:15

Valóságos palotaforradalmat idézett elő a tartományokban az

ÖBBjövő évi menetrendje. Pedig a vasúttársaság nem csinált titkot abból, hogy a kieső vagy ritkított járatokról lehetne tárgyalni. Ha egyik-másik olyan fontos az érintett tartománynak, fizessen! Példa van ilyesmire: Tirol késznek mutatkozott a nagyobb anyagi áldozatra, így például Innsbruck körzetében az eddigi 146 járat helyett 191 közlekedik majd. Bécs és Salzburg is kap hétvégenként egy kiegészítő IC járatot. Alsó-Ausztria azonban kénytelen lesz kevesebbel beérni, míg az eddig Bécs és Feldkirch között Eurocityként közlekedtetett autós vonat a jövőben Intercityvé minősül, s ezáltal menetideje 50 perccel hosszabb lesz.

Egyes szakaszokon azért szüntetnék be a vasúti közlekedést, mert kevés az utazó, vagyis úgy tűnik, nincs igény. Az sem mellékes, hogy 2008-ban a költségvetés 611, 6 millió eurót fordított a szárnyvonalakra, amelyek egy részének megszüntetését, illetve tartományi finanszírozását javasolják a szakértők. Ilyen összegre nincs fedezet.

Vannak kedvező változások is. A Franz Josef vasút ismét Bécsig, a Franz Josef pályaudvarig közlekedik, ugyanis befejeződött a tullni Duna-híd felújítása. A ritkítással egyébként minden remény megvan arra, hogy pontosabban érkezzenek a vonatok – mondta a menetrendet ismertetve az ÖBB illetékese. A cél a 80 százalékos pontosság: jelenleg mindössze 70-75 százalékos az arány, ami nem tekinthető kielégítőnek – fűzte hozzá. A rövidebb szakaszokon és a gyorsvasút (Schnellbahn) vonatkozásában sokkal jobb a helyzet, itt a szerelvények 90 százalékban tartják a menetrendet. ¬

Módosul a postabuszok közlekedtetése is. Az alkalmi járatok helyett inkább a menetrend szerintiekre összpontosítanak.

Szépülnek, bővülnek a pályaudvarok

Egyelőre nem sok jót ígér azonban az utasoknak a pályaudvar-építési munkálatok felgyorsulása. December 13. a Südbahnhof utolsó napja. Lebontják ugyanis az épületet, amelyet a bécsiek nemcsak városuk, de az ország legcsúfabb pályaudvarának tartanak. Ez a magyarországi összeköttetést is befolyásolja, hiszen Budapestről is, főként azonban Sopronból, Győrből futottak be ide vonatok. Most a Südbahnhof helyébe Meidling lép. Itt megáll minden Intercity vonat, a Budapestről Németországba tartók is, vagyis a magyar utasok számára két le- és felszállási lehetőség adódik Bécsben – mondja az ÖBB kommunikációs igazgatója, aki a kellemetlenségek ellenére ezt a körülményt pozitívumnak tartja. Aki mostanában Meidling környékén járt, nehezen tudja elképzelni, hogyan veszi át a jókora feladatot ez az eddig sokkal kisebb jelentőségű pályaudvar.

Bár az adaptációt végrehajtották, ez az állomás mindenképpen ideiglenesnek számít, mindaddig, amíg a Südbahnhof helyén fel nem épül a Főpályaudvar, körülötte vadonatúj városrésszel.
2013-tól naponta csaknem 150 ezer utasra számítanak az új létesítményben, amely nem tűpontosan a régi helyén lesz, hanem kicsit odébb – közelebb a metróállomáshoz.

Viszont 2011 és 2013 között a magyar utasok viszontlátják még az újjáalakított Westbahnhofot. A Hauptbahnhof elkészülte után a régi Nyugati nem fogad nemzetközi járatot.

A Westbahnhof már egy éve csatatér. Szerencsére a régi pályaudvar lezárása óta működő ideiglenes létesítmény egészen jól állja a rohamot: itt naponta jó 45 ezren fordulnak meg. Furcsa még elképzelni is, hogy 2013 után ide csak regionális vonatok futnak be, hiszen mindmáig a Westbahnhof a nyugat-európai járatok pályaudvara, s egyúttal afféle kelet-nyugati kapocs: Magyarországról, Szerbiából, Romániából is ide érkeznek – majd indulnak tovább a vonatok.

A város közepén is dúl az átépítés

A vonattal közlekedők – köztük a szintén az Osztrák Államvasút által működtetett gyorsvasutakon ingázók – számára más kellemetlenség is adódik. A Wien Mitte, több gyorsvasút (Sbahn) és metróvonal csomópontja, beleértve a két repülőtéri járatot, már egy ideje ugyancsak építési terület. A közös nagy csarnokból konténerekbe települtek a pénztárak, a boltok, a vasúti utazási iroda – s az ott dolgozók nem is csodálkoznak azon, hogy alaposan megcsappant a forgalom. Az egyébként irigylésre méltó repülőtéri vonathoz – húszpercenként indul, s 16 perc alatt repíti járatához a csomagjaitól már a beszálláskor megszabadított utast – valóságos labirintuson át lehet lejutni. Vigasztaló a tudat, hogy egyidejűleg épül a repülőtéri külön állomás, amely elkülöníti az olcsóbb és lassúbb Sbahn beérkező szerelvényeit, s egyenesen az indulás-érkezés csarnokba vezeti az utazót. A Wien Mitte – ahol pedig sok külföldi először lép bécsi földre, szégyenfolt volt, szedett-vedett épületei elütöttek a vele határos belvárostól – igaz, az átépítés tervei ezer nehézségbe ütköztek. Egyebek között éppen a központi fekvés miatt az UNESCO-nak is volt beleszólása: a tervezett magas épületek nem zavarhatják a világörökség részét képező Belváros látképét. A terveket átalakították, a látvánnyal sem lesz baj.

Salzburgban ugyancsak korszerűsítés nehezíti a pályaudvaron megfordulók életét. Linz az Európai Kulturális Főváros rendezvénysorozatának köszönheti, hogy már elkészült a felújítás. A bécsi Nordbahnhof már szinte kész, s igazolja, érdemes némi türelmet tanúsítani. A végén minden nagyszerű lesz, ahogyan az ÖBB is ígéri.

(A témát hamarosan folytatjuk a vasúti teherszállítás gondjaival).

Ha további cikkeket szeretne olvasni Ausztriáról, kattintson a

Szervusz Ausztriahonlapra.