Osztják Orbánékat: nem kéne elbutuló társadalmat építeni
A Magyar Kémikusok Egyesülete tiltakozik az ellen, hogy az ősszel induló szakgimnáziumokban drasztikusan csökkentsék a természettudományos tárgyak óraszámát. Szerintük a diákok munkaerő-piaci versenyképessége drámaian csökkenni fog, az ország a fejlett ipari társadalmak leértékelt összeszerelő üzemévé fejlődhet vissza.
Nem lenne szabad drasztikusan
csökkentenia természettudományos tárgyak óraszámát az ősszel induló szakgimnáziumokban – írja az egyesület petíciójában. Véleményük szerint ez a kormányzati szándék a szakmai szervezetek szakértőivel semmilyen szinten sem egyeztetett, hatástanulmányok nélküli, átgondolatlan lépés, amely tovább csökkenti a lakosság természettudományos műveltségét, a magyar középiskolások mobilitását.„Lényegében megakadályozza főiskolára/egyetemre kerülésüket még a saját szakirányukban is, kizárja számukra az esetleges pályamódosítás lehetőségét. Az ilyen iskolákból kikerülő fiatalok beszűkült, villámgyorsan elévülő ismeretekre tehetnek csak szert, amelyeknek frissítése az alapképzettségük hiányos volta miatt lehetetlen lesz. A munkaerő-piaci versenyképességük drámaian csökkenni fog, fennáll a veszélye annak, hogy az ország a fejlett ipari társadalmak leértékelt összeszerelő üzemévé fejlődik vissza” – írják.
„A természettudományos alapismeretek megszerzése nemcsak az általános alapműveltség okán indokolt, hanem mert ennek olyan gondolkodás- és szemléletformáló szerepe van, amely meghatározó jelentőségű egy tudásalapú társadalom egészének (együtt)működését, illetve minden tagjának boldogulását tekintve – függetlenül attól, hogy ki milyen pályát választ! A megfelelő tudás országunk versenyképes fejlődésének is alapkövetelménye!” – folytatódik a petíció.
Hozzáteszik: elképzelhetetlennek tartják, hogy az ország törvényalkotó vezetői egy drasztikusan elbutuló, megújulásra képtelen társadalom
felépítésébenlennének érdekeltek.„Aggodalmunkat fejezzük ki a csökkenő óraszám miatt szükségtelenné váló tanárok miatt is. A tömeges tanári munkanélküliség veszélyének árnyékában nem érthető a kormányzati szintről hangoztatott vélemény, hogy kevés a tanár, és az egyetemeken a tanárképzést erősíteni kell. Nemcsak a kémia oktatása miatt aggódunk, hanem teljes mértékben szolidárisak vagyunk a többi természettudományi diszciplínával, egyetértünk a Magyar Földrajzi Társaság és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Elnökségének állásfoglalásával, és egyetértünk ez utóbbiban megfogalmazott követelésekkel. Semmit rólunk nélkülünk!” – zárul a petíció.