Döbbenetes, hogy az Etele téri bliccelők mennyire rutintalanok

Négyszáz BKV-jegyet vettek tegnap este két óra alatt az Etele téri jegypénztárban. Nagy ügy – gondolhatnánk-, hiszen az egy forgalmas végállomás, vonatok, buszok, villamosok csomópontja, óránként akár több ezer ember átszállóhelye, miért ne vennének jegyeket? Egészen egyszerűen azért, mert nem szoktak. Különösen nem vasárnap, és főleg nem este. Tegnap is csak azért tették, mert húsz biztonsági őr állt a 7-es és a 103-as buszok ajtaja előtt – később a 18-as villamosnál is -, s csak azokat engedte felszállni, akiknek érvényes jegyük vagy bérletük volt – tudtuk meg Regőczi Miklóstól, a BKV vezérigazgató-helyettesétől.

2008. szeptember 22., 14:47

Az akció, egyelőre kísérlet volt, a BKV-sok azt tesztelték, mennyi őr, mennyi anyagi ráfordítással, mennyi plusz jegybevételt hoz a cégnek. Megérte- mondta Regőczi -, az első gyors számítás szerint ugyanis az óránként 16 ezer forintért kiállított húsz biztonsági őr a kétórás szolgálat alatt négyszáz, darabonként 270 forintos jegy árát megtermelte. Eleinte néhányan kijátszották az őröket: látva a blokádot a buszoknál, átsétáltak a 18-as villamoshoz. Aztán kicsivel később a BKV játszotta ki a bliccelőket: látva az átszivárgást a villamoshoz, megosztották az erőket, s oda is küldtek néhány karszalagost.

A kirendelt őröknek azonban az volt a feladatuk, hogy csupán azt nézzék, van-e érvényes jegyük a felszálló utasoknak, a lyukasztást mindenkinek a lelkiismeretére bízták. Jó néhányan – lelkiismeret ide, vagy oda -, nem lyukasztottak, jól kijátszották a rendszert – gondolták. A sikerélmény azonban legfeljebb egy megállónyi ideig tartott, ott ugyanis újabb ellenőrök lepték el a járműveket, s büntették a potyázókat.

Biztató próba volt a tegnapi, a folytatás hamarosan több buszjáraton és villamos vonalon is hamarosan várható – mondta Regőczi. Az ellenőrzés nem akadályozta a forgalmat, minden járat pontosan ki tudott indulni a végállomásról. A vezérigazgató-helyettes döbbenetesnek tartja, hogy a tegnapi, potyázni készülő utasok – minden tizedik csak kényszerből váltott jegyet - mennyire rutintalanok voltak, még egy tartalék jegy sem volt a zsebükben, úgy tűnt, életükben talán most fizettek először a szolgáltatásért.

Annak ellenére, hogy hasonló akciókból egyre többet, egyre több helyszínre tervez a társaság – akár újabb biztonsági őröket is felvesznek -, nem áll el a szalagkordonok felállításának tervétől sem, amelynek kezdetét eredetileg mára a 4-es, 6-os vonalára ígérték. Kiderült azonban, hogy a szalagfolyosók kihúzásához engedélyt kell kérni a fővárosi önkormányzattól, s egyéb apró technikai finomításra is szükség lesz. És nem mellékesen - mint arról korábban beszámoltunk -, az új vezérigazgató, Kocsis István elrendelte az akció minden részletének pontos kidolgozását. A bliccelés visszaszorítása továbbra is a legfontosabb célja a szolgáltatónak, becslések szerint ugyanis az utasok 30 százaléka rendszeresen potyázik, s évente tízmilliárd forinttal rövidíti meg a BKV-t.