400 ezer először szavazónak a negyede ikszelt a jobbszélre

Hozzávetőleg négyszázezerre tehető azoknak a száma, akik idén először vesznek részt országgyűlési választásokon, ennek ellenére a két nagy párt eddig szinte kizárólag az idősebb korosztályokra koncentrált. A parlamenti pártok közül csupán az MDF jött ki olyan plakátokkal, amelyek mobilizálhatják a fiatalokat is. Rajtuk kívül csak a Jobbik és az LMP fektet nagyobb hangsúlyt a megnyerésükre, ők viszont elsősorban az internetes és a személyes kapcsolatokon keresztül működő eszközöket használják.

2010. február 27., 06:49

A Medián korábbi felmérése szerint a pártok közül egyértelműen a Jobbiké a legfiatalabb szavazótábor, a radikális jobboldali szervezet megjelenése újabb generációs választóvonalat húzott a magyar politikai térképen.

A Medián elemzése rámutat arra, hogy a Jobbikot a húszas éveikben járó szavazók támogatják a legnagyobb arányban, aminek az intézet szerint alapvetően három magyarázata lehet - számolt be a

Népszava . Egyrészt ez az a generáció, amelyiknek nem alakulhattak ki erős kötődései a parlamenti pártokhoz, és sokan éppen abban az időszakban kezdtek érdeklődni a politika iránt, amikorra a "régi" pártok imázsa megkopott. Másrészt ennek a korosztálynak a politikai információszerzésében nagyon nagy szerepe van az internetnek, márpedig a média fő áramából korábban kiszorult Jobbik leginkább a saját netes szubkultúráján keresztül tudott hírt adni magáról.

Háromszor annyi Jobbik-szimpatizáns férfi

Számos nemzetközi vizsgálat szerint a politikai radikalizmusra - legyen az jobb- vagy baloldali - a leginkább a fiatal választók vevők. A tapasztalatok azt is mutatják, hogy a "zárt" gondolkodás és a tekintélyelvűség sokkal inkább jellemző a férfiakra, mint a nőkre. Ez a magyarázat arra is, hogy csaknem háromszor annyi a férfi Jobbik-szimpatizáns, mint a női.

Jeskó József, a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársa kifejtette, hogy a Jobbik támogatottsága annak ellenére magas ebben a korosztályban, hogy a mostani elsőválasztók a rendszerváltás környékén születtek, és életükben - a politika területén - a demokrácia szabályai érvényesültek. Mindez szerinte két dolgot mutat: egyrészt a politikai szocializáció nem megfelelően működik az országban, másrészt azt is jelzi, hogy nem vált a fiatalok szemében a demokrácia és a pluralizmus értékké. Különösen nagy problémának nevezte, hogy az oktatási rendszer elégtelensége miatt a pályakezdők könnyen munkanélkülivé válhatnak, ez a kiábrándultság pedig könnyen a közügyek iránti teljes apátia, illetve a szélsőjobboldali pártok felé sodorhatja őket.

Jeskó József - utalva az MSZP 2006-os Amőba kezdeményezésére, valamint a Fidesz 2002-es aktivitására - kiemelte, hogy jelenleg a Jobbik jóval nagyobb erőfeszítéseket tesz a fiatal választók megnyerésére. A nagyobb pártok nem fogalmaznak meg olyan üzeneteket, amelyek valóban érdekelnék ezt a korosztályt. Hozzátette: az LMP ugyan törekszik erre, de a szervezeti hiányosságok miatt a vidékieket kevésbé érik el, szimpatizánsaik így elsősorban a városi fiatalok közül kerülhetnek ki. Az MDF új plakátjai ezt a réteget célozzák meg, de például Bokros Lajos beszédei már kevésbé alkalmasak a fiatalok mobilizálásra.

Nem identitásképző a száraz beszéd

További vonzerőt jelenthet a Jobbik esetében a gazdag szimbólum-rendszer valamint a markáns kulturális jelenlét - utalt az elemző a nemzeti rockra, valamint a különféle zenei rendezvényekre. Nem identitásképző egy száraz beszéd, amelyben közgazdasági fejtegetések hangzanak el - tette hozzá.

Abban Filippov Gábor is egyetértett, hogy a szélsőséges attitűdökre, a leegyszerűsítő valóságértelmezésekre a legfiatalabb politizálók a legfogékonyabbak. Ezt talán legalább részben ellensúlyozhatná, ha a magyar közoktatásnak (számtalan európai országhoz hasonlóan) integráns része lenne az állampolgári ismeretek és demokratikus értékek egységes oktatása - mondta, majd hozzátette: az erre vonatkozó törekvéseknek még a szándékát is alig tapasztalhattuk a politikai elit részéről.

Az államtól függő rétegekre koncentrálnak

A Progresszív Intézet munkatársa kifejtette, hogy az első szavazók, bár fontosságukkal minden párt tisztában van, nem jelentenek speciális stratégiai célcsoportot abban az értelemben, hogy nem különböztetik meg kizárólag rájuk jellemző preferenciák a tágabban értett fiatal (30 év alatti) szavazóktól. A mostani kampányban is jól láthatjuk, hogy a pártok továbbra is elsősorban a nyugdíjasokra, mint milliós nagyságrendű és a kormánypolitikától, az államtól nagymértékben függő társadalmi csoportra koncentrálnak üzeneteik megfogalmazásakor - mondta.

Emlékeztetett, hogy a 2009-es európai parlamenti választáson a Jobbik minden negyedik szavazója, több mint százezer magyar első választóként járult az urnához, ami egyben azt is jelenti, hogy az akkori 400 ezer először szavazónak is mintegy negyede ikszelt a jobbszélre - írta a Népszava.