A BKK nem viccel a bliccelőkkel – röpködnek a milliós pótdíjak

A ki nem fizetett pótdíj nem évül el, a 10 legnagyobb renitens 13,3 milliót fizetett a BKK-nak 2023-ban. 

2024. április 16., 09:50

Szerző:

Rengetegen bliccelnek a BKK, a MÁV és a VOLÁN járatain is. Bár a bliccelés nem bűncselekmény, de még csak nem is szabálysértés, attól még ha rajtakapják az embert nagyon súlyos, akár több milliós büntetést is fizethet. A bliccelés ilyenformán szerződésszegésnek minősül, ami azt jelenti, hogy a bliccelő a magatartásával a tömegközlekedési szolgáltatás igénybevételével járó utazási feltételeket szegi meg, a menetdíj megfizetése, érvényes jegy vagy bérlet megváltása nélkül utazik – írja a Pénzcentrum. A ki nem fizetett pótdíj nem évül el, így a pótdíjtartozás akár milliókra is rúghat néhány év alatt. 

Rengetegen bliccelnek a BKK járatain 

A BKK saját felmérése szerint érvényes jegy vagy bérlet nélkül saját bevallása szerint a közösségi közlekedők 9 százaléka utazik. Közülük a legtöbb alkalommal a legfiatalabbak (18-29 évesek), és a 40-49 évesek bliccelnek – írja a Portfolio. „A jegy-, és bérlet nélkül utazók arányát nem ismerhetjük, kizárólag arra van rálátásunk, hogy hány pótdíjcsekket állítottak ki a BKK jegyellenőrei. Ez viszont nem ad valós képet a bliccelők arányáról” – árulta el  a Pénzcentrumnak a BKK, akik beszámoltak arról is, hogy a kérdésben saját, reprezentatív ügyfélelégedettségi kutatásukra tudnak támaszkodni. Ebben a megkérdezett utasok 91 százaléka úgy nyilatkozott, hogy sosem utazik jegy vagy bérlet nélkül. Ugyanebből a kutatásból az is kiderült, hogy és tízből heten úgy gondolják, hogy a közösségi közlekedés ára arányban áll a szolgáltatás minőségével.

2022-ben a BKK jegyellenőrei 217 ezer pótdíjazási eljárást indítottak el. 2023-ban azonban ugyanez a szám 227 000-re emelkedett, ami 5 százalékkal magasabb szám a tavalyelőtti adathoz képest. Ez persze nem feltétlenül azt jelenti, hogy többen blicceltek volna tavaly, könnyen elképzelhető, hogy a felderítés volt szakszerűbb.

Az összes elindított eljáráson felül megtudtuk azt is, hogy a top10 egyösszegű befizetés is jócskán megnőtt az évek során. 2023-ban a top10-be kerüléshez már több mint 1 millió forintos tartozásra volt szükség, ehhez képest 2019-ben a 10. legmagasabb befizetett összeg 794 ezer forint volt. Összességében a 10 legnagyobb renitens 13,3 milliót fizetett a BKK-nak 2023-ban, míg a 10-ek „csupán” 10,7 millió 2019-ben. A növekedés négy év alatt, a teljes összeget tekintve 24 százalékos volt.

A MÁV-VOLÁN-csoportnak több mint 4 milliárddal tartoznak a bliccelők 

MÁV és a Volán járatain tavaly több mint 148 millió forint pótdíjat fizettek be a buszon és vonaton jegy nélkül utazók. „Minden évben több tízezer alkalommal szabnak ki büntetést a szabályszegő utasokra a MÁV-VOLÁN-csoport járatain. A MÁV-VOLÁN-csoport elsődleges célja nem a büntetések számának növelése, hanem az, hogy felhívja a figyelmet a jegyváltás fontosságára” – közölte a MÁV. A számok nyelvén ez azt jelentette, hogy 2019-ben a bliccelő utasok által befizetett követelésbehajtásból származó befolyt bevétel meghaladta a 103 millió forintot. Abban az évben összesen 30 ezer alkalommal szabtak ki bírságot 313,1 millió forint értékben. Megtudtuk azt is, hogy 2019-ben összesen 794 egy összegű és 2334 részletfizetésre irányuló fizetési megállapodást kötött, valamint 33,8 ezer felszólítást küldtek ki levélkampány keretében.

Ehhez képest a MÁV-START jegyvizsgálói 2022-ben 19 ezer alkalommal, 2023-ban pedig több mint 30 százalékkal többször, 25 ezer esetben szabtak ki büntetést a jegy nélkül utazók részére. Azt is megtudtuk, hogy a tavalyi évvel együtt a vállalat jelenleg (2024 januárjában) 70 ezer utas 170 ezer darab tartozását kezeli mintegy 4,1 milliárd forint értékben. Elmondták azt is, hogy a Volánbusz járatain 2023-ban-ban 13 ezer esetben szabtak ki pótdíjat 223,9 millió forint értékben. Tavaly összesen 59,9 millió forint érkezett be az elmúlt évek tartozásainak rendezésével. A pótdíjat meg nem fizetőkkel szemben a társaság minden esetben megteszi a szükséges lépéseket, jelenleg 790 bliccelés vár jogi végrehajtásra.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: DANIEL KARMANN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Megtörni látszik a kutasok ellenállása? Hétfő kora délutáni hatállyal a Mol az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát, vagyis – nagykereskedelmi árváltozás híján – az árrését. 

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember százszázalékos tulajdonában van – írja a lap.

Kedden túlnyomóan derült, száraz időre van kilátás. Európa időjárását egy kiterjedt anticiklon befolyásolja. Napközben többfelé megélénkül, kedden a Dél-Dunántúlon időnként meg is erősödik a délkeleti, keleti szél.

Olyan szabályokat akartak bevezetni a koreaiak által vezetett iváncsai akkumulátorgyárban, ami kiverte a biztosítékot a magyar munkavállalóknál. Nem mondják meg, mi az oka, ha rosszul lesznek a dolgozók a munkahelyükön, a szigorú biztonsági előírásokra viszont nagyon odafigyelnek, a telefonok kamerája le van takarva, amit a biztonsági szolgálat ellenőriz is. A Házon kívülnek az iváncsai akkumulátorgyár két dolgozója mesélt arról arc és név nélkül.