A Temu és a Shein összes termékére büntetővám vár
Az amerikai vámháború miatt Kína egyre több textil- és ruházati terméket irányít Európába, elárasztva az uniós piacot olcsó importtal. Az Európai Bizottság ezért már büntetővámokat fontolgat az olyan online áruházak ellen, mint a Shein és a Temu.
Az amerikai vámháború következményeként Kína egyre nagyobb mennyiségben irányítja át textil- és ruházati exportját az európai piacra. Az uniót elárasztó olcsó import komoly nyomást helyez az európai gyártókra, ezért az Európai Bizottság már most fontolgatja a büntetővámok kivetését az olyan online óriásokra, mint a Temu vagy a Shein – írja a Portfolio a Financial Times cikke alapján.
Az USA helyett Európát célozza a Temu és a Shein
A kínai textil- és ruházati kivitel az Európai Unióba az idei év első felében értékben és mennyiségben is 20 %-kal emelkedett, miután az Egyesült Államok Trump-adminisztrációja 30 %-os vámot vezetett be a kínai termékekre.
Az Euratex adatai szerint ez a növekedés mintegy 2 milliárd eurónyi olcsó ruházati termékből származik, amelyet a kínai gyártók az amerikai piacról az európaira tereltek át. A szervezet elnöke, Mario Jorge Machado szerint a kínai cégek „agresszív” értékesítési stratégiát folytatnak Európában, hogy ellensúlyozzák az amerikai piacvesztést.
Továbbra is áramlanak a kiscsomagok
Az uniós piacon az online vásárlásokból érkező kiscsomagok mennyisége továbbra is jelentős.
Az Európai Bizottság ezért javasolta a jelenlegi, 150 eurós vámmentes értékhatár eltörlését, valamint egy egységes, 2 eurós kezelési díj bevezetését az ez alatti értékű küldeményekre.
Az intézkedés leginkább az olyan ázsiai online platformokat érintené, mint a Shein és a Temu, ám a tagállamok között egyelőre nincs megállapodás. Machado szerint a tervezett díj „nevetségesen alacsony”, hiszen az Egyesült Államokban augusztus óta minden küldeményre legalább 80 dolláros kezelési költség vonatkozik, míg az EU mindössze 2 eurót kérne.
Az európai kivitel visszaesett
Miközben Kína exportja nő, az Európai Unió Kínába irányuló kivitele 19 %-kal csökkent. Ennek oka egyrészt az európai ruházati árak esése, másrészt a gyengébb jüan, amely rontja az uniós termelők versenyképességét. A francia Le Slip Français ügyvezetője, Léa Marie elmondta: vállalatuk közvetlen versenyben áll az ázsiai importtal, ezért marketingre és fogyasztói edukációra fordítanak többet, hogy a vásárlókat a hazai termékek irányába tereljék.
Növekvő nyomás alatt az európai textilipar
Az európai textilipar éves szinten 170 milliárd eurós forgalmat bonyolít, és mintegy 1,3 millió embert foglalkoztat. A szektor ugyanakkor egyre nagyobb költségnyomással és adminisztratív terhekkel küzd. A júliusban elfogadott EU–USA kereskedelmi megállapodás egységes, 15 %-os vámkulcsot állapított meg a legtöbb textiltermékre, miközben korábban a többség 15% alatt volt. Ez tovább rontja az uniós gyártók versenyképességét, miközben a kínai import miatt az árak csökkennek, és a szektor egyre élesebb piaci versenybe kényszerül.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Ichiro Ohara / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)









