Mindent letarol a Temu? Aggódhatnak a magyar kereskedők
A Temu még mindig sláger a magyarok körében, olyannyira, hogy ezt a hazai webshopok is megérzik már.
A magyarok körében is kifejezetten népszerűek a külföldi webshopok. A Temu és a Shein különleges akciókkal és agresszív marketinggel próbálják megfogni a vásárlókat. A két nagy kínai óriás mellett persze vannak más külföldi webshopok is, ezek egyre jelentősebb tényezőnek számítanak hazánkban. Az Economx cikke szerint a magyarok eddig idén több pénzt költöttek külföldi webshopokban, mint hazaiakban.
Egyre erősebben tör előre a Temu
Megfordultak az erőviszonyok a hazai e-kereskedelemben, 2025 második negyedévében a magyar vásárlók már több pénzt költöttek külföldi webshopokban, mint a hazaiaknál. A trendváltozást főként a Temu látványos előretörése okozta az MNB és a PWC friss statisztikái alapján.
A külföldi bankkártyás vásárlások száma 2025 első három hónapjában 45,2 millióra ugrott, miközben a hazai webáruházak forgalma is nőtt ugyan (46,1 millióról 53,9 millió tranzakcióra), de jóval lassabb ütemben, mindössze 17 százalékkal.
A különbség az elköltött összegekben még szembetűnőbb:
- Hazai webshopok: 1 039 milliárd forint (20%-os növekedés)
- Külföldi webshopok: több mint 1 013 milliárd forint (közel 66%-os növekedés)
Ennek következményeként a hazai online boltok piaci részesedése 62 százalékról alig 50,6 százalékra csökkent. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a Temu látványos térhódítása a fő oka a fordulatnak. A PWC becslése alapján a Temu egyedül 120 milliárd forinttal járult hozzá a magyar e-kereskedelmi piac 330 milliárdos növekedéséhez 2024-ben.
Nincsenek ténylegesen valós adatok
Azonban a statisztikákat több tényező is torzíthatja, például a Revolut-feltöltések külföldi tranzakcióként szerepelnek. Emellett az olyan népszerű szereplők, mint az Alza, az eMAG vagy a Kifli.hu sokak számára magyar boltként jelennek meg, valójában külföldi cégek, így forgalmuk a nemzetközi vásárlásokat növeli
Az adatok alapján, drágábban vásárolunk külföldön. A kosárérték is magasabb a külföldi webshopokban, mivel egy külföldi vásárlás átlagértéke 22 400 Ft. Eközben a hazai webshopos tranzakciók 20 000 Ft alatt maradnak.
(Kiemelt kép: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)









