Velejéig fekete
Ridley Scott-film mellett nem mehetünk el szó nélkül. Kezdjük a számunkra érthetetlennel: a direktor legújabb alkotását A Sólyom végveszélyben c. darabjával reklámozzák a szélesebb publikumnak – így szól a közönségcsalogató stempli az összes plakátokon. Pedig szólhatna így is: lám, ez az ember tette le az asztalra a Szárnyas fejvadászt, a Thelma & Louise-t, meg ráadásnak a legendás sci-fi horrort, az Alient.
A Hazugságok hálója két CIA-ügynök tevékenységén keresztül tárja elénk az USA terrorizmus-ellenes háborújának rögvalóját.
Nem éppen szívet melengető.
Scott vékony pallón egyensúlyoz: végig túl valószerűek az események és a látvány – feleslegesen drámaivá, nyersen gyomorforgatóvá azonban sosem válik. Készséggel elhisszük, hogy mindez megtörténhetne, vagy éppen meg is történik valahol. Olyan világba nyerünk betekintést, amelyben az erkölcsiség fogalma merőben más alapokon nyugszik, mint háborút rég látott, európai normáink. Olyan világba, ahol a zsúfolt utcán agyonlőni egy embert életösztön diktálta kötelesség. Ugyanakkor lelkiismeret diktálta jótétemény is az áldozattal szemben, mielőtt a szerencsétlen megtapasztalja az Al-Quaida kínzókamráját.
Kiderül az is: az információ mindennél többet ér – egyeseknek életet, másoknak halált jelent. A történetről dióhéjban: Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) a CIA veterán közel-keleti ügynöke. Ő az, akinek a forró hamuból kell kikapirgálnia a legfrissebb értesüléseket – nevekért, telefonszámokért viszi vásárra a bőrét. Felettese és állandó kapcsolattartója Ed Hoffman (Russell Crowe) a legmodernebb technológia segítségével otthonról irányítja beosztottját, szinte állandóan tartja a kapcsolatot ügynökével. Mindeközben bepillanthatunk Hoffman szolid, középosztálybeli életébe, családjához való viszonyába, irodai mentalitásába.
Mindketten alaposan kiismerték a másikat az évek során, egymásra utaltak, párbeszédeik mégis teli feszültséggel, ellentétekkel, hiszen a legtöbbször homlokegyenest ellenkezőleg ítélik meg ugyanazt a helyzetet. Hoffman könnyeden viccelődő, szarkasztikus, könyörtelenül törtető, mégis kedvelhető karaktere feszül Ferris szikár, kiégett, önfejű személyiségének. Termékeny ellentét, de nem az egyetlen feszültségforrás, hiszen mindkettejüknek a maga közegében kell vennie a felmerülő akadályokat.
Szinte egyenrangú szerepet játszik még a jordániai titkosszolgálat feje is. Igazán senki sem bízik senkiben, mindenki megpróbálja fölhasználni a maga céljaira a másikat. Az öngyilkos terroristák, az állandó bizonytalanság, a dezinformációk, az alakoskodás és a halál közelsége miatt tapintható feszültségnek ebben a közegében így magával ragadó cselekménynek leszünk tanúi.
Crowe és DiCaprio kitesznek magukért, bár a rendező gyaníthatóan túl sokat akart markolni egyszerre, mikor az önmagában is helytálló kémsztoriba még szerelmi szálat is szőtt.
Fikciós mű, mégis riasztóan életszerű. A heroizmust teljességgel mellőzi. Scott nem menti fel sem a terroristát, sem az ügynököt: nincs fekete-fehér ellentét, nincs moralizálós lecke, amit megpróbál legyömöszölni a néző torkán. Csupán megmutatja, hogy megy ez; ki sem kell színeznie, mert mindenki velejéig fekete ebben a hazug és kegyetlen közegben.
Hazugságok hálója
(2008)
Rendező: Ridley Scott
Forgatókönyv: William Monahan (David Ignatius azonos című regénye alapján)
Szereplők: Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong, Golshifteh Farahani
Forgalmazza az InterCom