Inverz világ

Csuja László rendező alkotótársával, Nemes Annával karöltve a Virágvölgy című játékfilmje után ismét egy különleges női sorsra fókuszál legújabb, Szelíd című mozijában. Egy az átlagember számára távolinak tűnő és ismeretlen mivolta miatt sokak által akár tudatosan eltartott világba vezet be: a női testépítés rejtelmeibe. 

2022. április 10., 11:15

Szerző:

A Szelíd unikális jellegét – azon túl, hogy ennek a sokak szemében idegen univerzumnak a bemutatása önmagában bátor és merész vállalkozás – tulajdonképpen az adja, hogy ahhoz, hogy a mozi ezt a rejtélyes életformát hitelesen tudja megragadni, valódi testépítők szerepeltetésére van szükség. Tehát olyan amatőr szereplőkre, akik sportolóként profik. A főszereplőt, Kovács Edinát játszó Csonka Eszter és az edzőjét, egyben párját, Ádámot alakító Turós György tehát egy hagyományos filmhez képest fordítva működik: amíg egy színművész profiként szokott egy átlagembert, egy hétköznapi figurát megtestesíteni, addig Csonka Eszterék a filmes világba amatőrként érkezve játsszák el a saját életüket, profi sportolói mindennapjaikat, ezáltal vezetve be a nézőt teljesítményorientált világukba.

Az alkotásnak ez a fordított, inverz jellege a szüzsét is meghatározza. Edina hétköznapjai, mindennapi tevékenysége ugyanis egy a megszokottól eltérő testképet, testtudatot tükröz: abba a hihetetlen fegyelmezettséget követelő, patikamérlegen mért edzéstervbe avat be, amely a női vékonyságot, kecsességet hirdető világunkkal szemben egy sokak szemében torz – felnagyított, eltúlzott, már-már férfias –, azaz a konvenciókkal szembemenő, azzal épp ellentétes női testet kultivál. A film e fordított test kialakításának, elérésének kínkeserves folyamatába, testet-lelket egyként megnyomorító árnyoldalaiba vezeti be a nézőt. Valamint – ezzel szoros összefüggésben – abba is, hogy ennek a testnek a kialakításához hogyan „kell” működnie Edináék párkapcsolatának. Olyasfajta kapcsolati dinamikát működtetve, ahol ha Ádám Edina egy adott napi teljesítményére a „jó kislány voltál” mondattal reagál, azzal egy csapásra a nő párkapcsolatban elfoglalt helyét, szerepét is kijelöli. Ahonnan – és spoilermentesen erre itt csak utalni szeretnék – Edina számára, aki láthatóan már semmilyen szinten nem érzi jól magát ebben a világban, és szelíd lelkületet takaró kemény külsejével a világbajnokságra készülve valójában a párja vágyainak beteljesítőjévé degradálódik, csak még perverzebb kiutak adódnak/adódhatnak.

A film még egy fordított jelenségre felhívja a figyelmet: az egészséges sport egészségtelenné válására. Az eltúlzott, ezért már korántsem nőies izmok nőkben való kifejlesztésének olyasfajta technikáira, amely életveszélyes szintig mehet. S ami talán a leginkább paradox, hogy milliókat „kell” – megint csak idézőjelesen „kell”, mint a párkapcsolati dinamika esetében – a test felturbózását szolgáló szerekre költeni ahhoz, hogy egy nő (jelen esetben Edina) az életével játsszon a vágyott cél, például egy első helyezés elérése érdekében. Ezért erről a megdöbbentő, Csuja László és Nemes Anna elénk tárta inverz világról végső konklúzióként az vonható le, hogy Edinának nem az élet, hanem az életveszély drága. Đ

(Szelíd, 92 perc, forgalmazó: Vertigo
Média Kft.
)

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

Minden évben április 16-án tisztelgünk a holokauszt magyarországi áldozatinak emléke előtt. A nap arra emlékeztet, hogy 1944-ben április 16-án kezdték meg az első gettók és gyűjtőtáborok felállítását hazánkban. A holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapját megelőző délutánon Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat megemlékezést tartott az Óbudai Zsinagóga falára állított emléktáblánál. 

A magyar költészet napját 1964 óta április 11-én, József Attila születésnapján ünnepeljük. Engedjék meg, hogy ezen a napon mi is tisztelegjünk a magyar líra előtt, ezúttal Nagy László csodálatos versével.