A szabadság légköre
Ötvenéves a Stúdió K Színház, amely erőteljesen hatott a magyar színházi életre. Alapítója, Fodor Tamás, hosszú ideje nem játszott ott, de a jubileumi eseménysorozat nyitányaként bemutatott Tigris című produkcióban ismét fellép.
A nagyszebeni állatkertből 2011-ben megszökött egy tigris, a gondozója takarítás után nyitva felejtette a ketrecét. A külvárosban és a környékbeli erdőben bolyongott. Először altatólövedékkel próbálták elkábítani, de ekkor támadásba lendült, ezért lelőtték. Ebből az igaz történetből írt áldokumentum-drámát Gianina Carbunariu, elképzelve azt, ki mint vélekedik a vadállatról, annak szökéséről és a hatóság reakciójáról. A tigris megjelenése társadalmi lakmuszpapírrá válik, abból, hogyan viszonyulnak hozzá az emberek, egy ország abszurd kórképe kerekedik ki. Tavaly a nagyváradi Szigligeti Színház előadásában, Tóth Tünde rendezésében, az eredeti darabot láttam. Az előadás megmutatta, hogyan vélekednek azok, akik találkoznak a tigrissel, és azok, akik csak hírekből, rémhírekből, másoktól értesülnek arról, milyen is lehet. Előítéletek garmadája tör elő. Kirajzolódik a pánik természetrajza: az elfojtott szorongások felszínre hatolnak, elszabadul az agresszió, és beindul az ellenségképzés. Kis kelet-európai körképet kapunk arról, hogy talán nem is a fenevadtól kell leginkább rettegnünk, hanem attól, amit körülötte generálnak , és ahogyan erre reagálunk.
Szikszai Rémusz rendező és Bíró Bence dramaturg „magyarosították” a művet, Budapestre tették át a helyszínét. Megtartották a szerkezetét és több jelenetet, de beleírtak szituációkat, jellegzetesen hazai sajátosságokat. Kabaréelemeket is merészen használó jelenetfüzéreket látunk, konkrét politikai utalásokkal vagy kevésbé egyértelmű áthallásokkal. A Stop Tigris casting című jelenetben a válogatást vezető felszínes ficsúr azt harsogtatja a jelentkezőkkel: „Tudta ön, hogy a tigrisnek hatalmas foga van? Hogy nyers húst eszik, és képes egyetlen délelőtt három, négy gyereket is felzabálni? Brüsszel határozatban ítélte el hazánkat, mert nem engedélyezzük, hogy a gyermekeinket tigrisbarát propagandával befolyásolják. Nem hagyjuk, hogy a tigris felzabálja a gyerekeinket!” – és nekünk kétségünk sincs, miről van szó. Amikor a válogatáson nagy színészt alakító Fodor Tamás rádöbben, mibe is csöppent, angolosan lelép, mert sok pénz ide vagy oda, ő ebből köszöni szépen, nem kér. Samudovszky Adrian az irritáló ficsúr, aki jó fizetségért könnyed hányavetiséggel igazodik ahhoz, amit elvárnak tőle. Otrombán utána kiabál, hogy öreg fasz, úgysem lett volna semmi esélye, legfeljebb majd hívják helyette Jordánt.
Aki persze szintén faképnél hagyná ezt a díszes társaságot, ahogy Fodornak sem hajlott soha a gerince. Néhány évet leszámítva pedig ellenzékinek számított mindig. Ahogy az Orfeo Csoport is, ami a Stúdió K előképe. Ennek zenei, képzőművész, bábos és színházi tagozata is volt. Közösen, saját erőből, Pilisborosjenőn felépítettek két házat. Együtt laktak, valamennyire kommunaszerűen. Nem voltak hívei a fennállónak, sok mindent magukénak vallottak az 1968-as diáklázadások elveiből. Csípték a hatalom szemét. Főleg a Malgot István vezette bábegyüttes és a Fodor irányította színházi csapat keltette fel a politikai nyomozók érdeklődését. Erkölcsi ügyet is kreáltak, készséges újságírói segítséggel. Az addig szorosan együtt dolgozó két csoport szétment, de túlélt. A színháziakból lett a Stúdió K, amiben a K betű a kritikát, a közösséget, a kísérletezést jelképezi. Fodor mindmáig hű maradt ezekhez a szavakhoz: állampolgárként nyíltan mer kritizálni, nem rejti véka alá a véleményét, félelem nélkül, őszintén beszél. Változatlanul pengeéles az agya, ez nyilván akkor is jól jött, amikor együttesvezetőként, rendezőként közösséget formált. A legkülönfélébb helyzetekre tudott reagálni. Érzéke volt, hogy kiszúrja a tehetségeket, felnevelje őket, és a különböző egyéniségeket empatikusan közös nevezőre hozza.
Először a Woyzeck előadásában egy Lőrinc pap téri pincébe bezsúfolódva láttam. Ő rendezte az előadást, és akkor szintén több szerepet játszott. A ridegen, felelőtlenül kísérletező doktort is adta, de civilben mindig árad belőle a humánum. Ezért tudott remekül társulatot és közönséget is formálni. Előadás után nem terelték ki sebtében a publikumot. Ott lehetett maradni, volt zsíros kenyér hagymával, meg tea, barátságos klubbá alakult át a színház. Elvegyültek a színészek a közönség tagjaival. Észre sem vettük, és lényegében demokráciát tanultunk, formálódott a színházi és a honpolgári szemléletünk. Most is ez történik, bár már nincsenek saját kézzel készített kencék, tea sem volt az előadás után, és a klubéletnek is csupán a nyomai maradtak, amit igencsak sajnálok. De a bátran kísérletező és állást foglaló, nyílt szellemiségű, társadalmi érzékenységű együttes nyugodtan tekinthető a kezdeti csapat letéteményesének. Amikor Fodor nem akart már direktor lenni, a színészi kapacitásai erőteljesebb kiaknázására vágyott, zökkenőmentesen, mindenki megelégedésére, Nagypál Gáborra bízta az igazgatói feladatokat. Egy idő után Nagypál is szeretett volna „csak” a színészetére összpontosítani, azóta Gyarmati Kata dramaturg az igazgató, aki szintén hű maradt a kezdeti elvekhez.
A Stúdió K-ba változatlanul jó bemenni, rögtön megcsapja az embert a szabadság légköre, ami beleivódott a falakba. Ez a nem mindig egyenletes színvonalú Tigris előadásából – amelyben részt vesz a teljes társulat – is süt. Mindenki több szerepet játszik, pazar tudathasadással. Más-más karakterek villannak fel előttünk, érzékletes megjelenítéssel. Bagossy Levente vázlatos, hatalmas Budapest-térképet tervezett a háttérbe díszletként. Ezen rést nyitva tűnnek elő és tűnnek el a szereplők. Kiss Julcsi gyakran szarkasztikus humorú jelmezeket ad rájuk, igazodva az abszurdba hajló szituációkhoz. Fodor, Homonnai Katalin, Lovas Dániel, Nagypál, Nyakó Júlia, Pallagi Melitta, Samudovszky, Spilák Lajos élvezik, hogy különböző karakterek bőrébe bújhatnak, megmutathatják jeles színészetüket, és fontos dolgokról beszélhetnek. Ők testesítik meg most a Stúdió K-t, amely ötven évvel a kezdetek után is jól csengő márkanév.đĐ
(Tigris, Stúdió K Színház)