A kommersz ötven árnyalata
Néhány aranyszabály a sikerhez: merjünk boldogok lenni, újrakezdeni, folytatni, repülni, magunkkal megelégedni, másnak imponálni, megmutatni, vállalni, korunkon túllépni, a kihívásokat elfogadni, és győzni, győzni, győzni.
Ilyen egyszerű. Kell hozzá, persze, négy Oscar-viselt sztár (Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen, Mary Steenburgen), akikre a telefonkönyv interpretációja is rábízható, kell egy bombasztikus könyvsiker, amit pirosló fülekkel olvasnak nagymamák és unokák, kell egy legenda, amit azonban meg tud teremteni a reklám és a marketing, akár egy baráti könyvklub keretein belül is. (És hát lehet-e aktuálisabb film a magyar mozikban épp a hazai könyvhét táján?)
A modern Amerika nem Martinit iszik rázva vagy keverve, hanem leginkább fehér bort szép, öblös poharakból, szép szobákban. Láthatóan csillog-villog az új világ. A férfiak itt csak másodhegedűsök, a dallamot a nők viszik. Mit viszik? Fújják! És ők győznek is, ne legyen kételyünk szemernyi sem.
Már csak négy dalia kell a halaszthatatlan sikerhez, amelynek révén társat talál az özvegy, az elvált, a megunt, a telhetetlen. Vagyis eligazíttatik mindenki sorsa, s tegyük hozzá: minden atrocitás nélkül. Szinte rózsaszínben.
Persze azért meg kell küzdeni a körülményekkel, a felnőtt családtagok értetlenségével, megbotránkozásával, és ki kell tölteni a vetítési időt, így aztán szemmel követhetjük, mint zavarja meg kissé az idős hölgyek mentális fejlődését „a mamiszex”, s teszi őket olykor hasonlóvá a zavartan vihogó tinédzserekhez. (Már ha egyáltalán vannak még ilyenek e modern korban.)
Erotikus regényből ily kevéssé erotikus film még nem készült.
(Könyvklub. Rendezte: Bill Holderman.)