Tragédia következhet be a német gazdaságban, így a magyarban is

A Der Siepgelnek nyilatkozó legnagyobb szakszervezet vezetője szerint katasztrófa várható a német gazdaságban, ha a kormány nem tesz sürgősen valamit.

2022. szeptember 16., 13:28

Szerző:

A legnagyobb szakszervezet, a DGB vezetője nemrég interjút adott a Der Spiegelnek, és ebben elmondta: dominóhatás érvényesülhet a gazdaságban, ha a kormány nagyon sürgősen nem tesz valamit ez ellen. “Ez katasztrófa lenne” – hangsúlyozta Yasmin Fahimi, írta a lap nyomán a hvg.hu.

A krízisnek öt felvonása van:

  1. Energiaválság: a nagyon sok energiát használó ágazatok – papírgyártás, acélipar, műtrágyagyártás – lesznek az áldozatok.
  2. Fogyasztókra terhelés: az áremeléseket igyekeznek ráterhelni a fogyasztókra – egzisztenciális katasztrófába kerülnek a kkv-k.
  3. Áremelés a cégeknél, de csökken a vásárlószám: a lakosság a megemelt rezsi miatt spórol, csökkenti vásárlásait. Több millió német család halasztja a nem létszükséges vásárlásait. 
  4. Elbocsájtások: a cégek megkedzik a leépítéseket, ez sok családnak tragédiát jelenthet.
  5. Megjön a válság.

„Évekig elhúzódhat a krízis, ha a kormány nem tudja mérsékelni a negatív tendenciákat. Ez alatt az időszak alatt korábban elképzelhetetlen mértékben csökkenhet a jólét” – vázolja fel a kilátásokat a német kereskedelmi kamara elnöke. Peter Adrian rámutat arra, hogy sok cég örökre eltűnhet. Ez pedig azt jelenti, hogy csökkennek az állam adóbevételei, amelyekből kezelni tudná a válságot.

A német acélipar, és a műtrágyaipar az energiaárak emelkedése miatt van bajban. Példaként, az SKW műtrágya gyártó vállalat már leállt, és a vezetője elmondása szerint, ha a kormány nem tesz valamit, akkor október elsejétől kényszerszabadságra kell küldeniük, mind a 860 dolgozóját. Az autópiacon többek között a Volkswagen nyersanyag- és alkatrészhiánnyal küzd. „Az autópiac – éppúgy mint az egész gazdaság – visszaesik” – jósolja Ferdinand Dudenhoffer, az autóipari kutatóintézet igazgatója. Nemrég még 3%-os növekedést jósoltak a német autóiparnak jövőre, most ezt mínusz 6%-ra változtatták. A német autóipari szövetség elnöke, Hildegard Müller szerint öt cégből kettő nem lesz képes arra, hogy áthárítsa a fogyasztókra a magas energiaárakat.

(Fotó: Malte Ossowski / SVEN SIMON / SVEN SIMON / dpa Picture-Alliance via AFP)

Az idősebb emberek egészen más szempontok alapján választanak autót, mint a fiatalok. A nyugdíjas években járva kevésbé fontos a lőerő, ám a függőleges és kényelmes üléshelyzet, valamint a kényelmes be- és kiszállás prioritássá válhat.