Tragédia következhet be a német gazdaságban, így a magyarban is
A Der Siepgelnek nyilatkozó legnagyobb szakszervezet vezetője szerint katasztrófa várható a német gazdaságban, ha a kormány nem tesz sürgősen valamit.
A legnagyobb szakszervezet, a DGB vezetője nemrég interjút adott a Der Spiegelnek, és ebben elmondta: dominóhatás érvényesülhet a gazdaságban, ha a kormány nagyon sürgősen nem tesz valamit ez ellen. “Ez katasztrófa lenne” – hangsúlyozta Yasmin Fahimi, írta a lap nyomán a hvg.hu.
A krízisnek öt felvonása van:
- Energiaválság: a nagyon sok energiát használó ágazatok – papírgyártás, acélipar, műtrágyagyártás – lesznek az áldozatok.
- Fogyasztókra terhelés: az áremeléseket igyekeznek ráterhelni a fogyasztókra – egzisztenciális katasztrófába kerülnek a kkv-k.
- Áremelés a cégeknél, de csökken a vásárlószám: a lakosság a megemelt rezsi miatt spórol, csökkenti vásárlásait. Több millió német család halasztja a nem létszükséges vásárlásait.
- Elbocsájtások: a cégek megkedzik a leépítéseket, ez sok családnak tragédiát jelenthet.
- Megjön a válság.
„Évekig elhúzódhat a krízis, ha a kormány nem tudja mérsékelni a negatív tendenciákat. Ez alatt az időszak alatt korábban elképzelhetetlen mértékben csökkenhet a jólét” – vázolja fel a kilátásokat a német kereskedelmi kamara elnöke. Peter Adrian rámutat arra, hogy sok cég örökre eltűnhet. Ez pedig azt jelenti, hogy csökkennek az állam adóbevételei, amelyekből kezelni tudná a válságot.
A német acélipar, és a műtrágyaipar az energiaárak emelkedése miatt van bajban. Példaként, az SKW műtrágya gyártó vállalat már leállt, és a vezetője elmondása szerint, ha a kormány nem tesz valamit, akkor október elsejétől kényszerszabadságra kell küldeniük, mind a 860 dolgozóját. Az autópiacon többek között a Volkswagen nyersanyag- és alkatrészhiánnyal küzd. „Az autópiac – éppúgy mint az egész gazdaság – visszaesik” – jósolja Ferdinand Dudenhoffer, az autóipari kutatóintézet igazgatója. Nemrég még 3%-os növekedést jósoltak a német autóiparnak jövőre, most ezt mínusz 6%-ra változtatták. A német autóipari szövetség elnöke, Hildegard Müller szerint öt cégből kettő nem lesz képes arra, hogy áthárítsa a fogyasztókra a magas energiaárakat.
(Fotó: Malte Ossowski / SVEN SIMON / SVEN SIMON / dpa Picture-Alliance via AFP)