Szabályt szegett a Shein, ezért bírságolták meg 150 millió euróra a kínai óriást
Hatalmas büntetést kapott a Shein, mivel megsértett egy fontos szabályt.
Korábban a 168.hu is többször beszámolt arról, hogy egyre nagyobb felháborodást okoznak az Európai Unión belül a Temu és a Shein agresszív marketingeszközei. A Shein módszereivel szemben most döntést hozott a francia adatvédelmi hatóság, és 150 millió euróra bírságolta a céget, derül ki a 24.hu cikkéből.
Emiatt kapott gigabírságot a Shein
Szeptember elején precedensértékű döntést hozott a francia adatvédelmi hatóság, mivel 150 millió eurós bírságot szabott ki a kínai Shein online kereskedő ír leányvállalatára a sütikezelési szabályok megsértése miatt, írja a Jalsovszky Ügyvédi Iroda elemzésében. A hatóság szerint a cég több ponton is súlyosan megszegte az uniós előírásokat, többek között hirdetési és nyomkövető sütiket helyezett el a felhasználók eszközein még a hozzájárulás előtt, illetve akkor is, amikor azt kifejezetten megtagadták vagy visszavonták. A süti-panel ráadásul nem adott egyértelmű tájékoztatást a célokról és a harmadik felekről.
A hatóság hangsúlyozta, hogy a Shein minden szükséges erőforrással rendelkezett volna a megfeleléshez, mégis gondatlanul járt el. Mivel a webáruház Franciaországban havi 12 millió látogatót vonzott, a jogsértés sokakat érintett. A bírság összege a cég európai bevételeinek mintegy 2%-át teszi ki, ami komoly intő jel lehet más nagyvállalatok számára is.
Több országban is lehetnek hasonló ellenőrzések
A szakértők szerint a döntés üzenete egyértelmű, az EU-ban, így Magyarországon is szigorúan kell venni a sütikre vonatkozó szabályokat. Mivel a magyar jogszabályok teljes mértékben összhangban vannak az uniós ePrivacy-irányelvvel és a GDPR-ral, hasonló gyakorlat itthon sem lenne jogszerű.
„A döntés már csak azért is releváns az itthoni piacra, mert a sütik tárolására és felhasználására vonatkozó magyar szabályok teljes mértékig megfelelnek azon EU-s szabályoknak (ePrivacy Irányelv, GDPR), amely alapján a francia hatóság is eljárt. Azaz a Shein által alkalmazott gyakorlat szinte bizonyosan nem felelt volna meg a magyar szabályozásnak sem. Ez pedig azt vetíti előre, hogy hasonló ellenőrzések a magyar hatóságok gyakorlatában is előkerülhetnek és nem elképzelhetetlen a Shein-re kiszabott bírsággal összemérhető mértékű szankció alkalmazása sem”
– mondta a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője, Sill Abigél
Az Európai Bizottság jelezte korábban, hogy fontolóra veszik a vállalatok adminisztratív terheinek csökkentését, például böngészőszintű hozzájárulási beállítások bevezetésével. Addig azonban marad a jelenlegi szabályozás, és a Shein-ügy világosan mutatja, hogy az érvényes hozzájárulás, az átlátható tájékoztatás és a felhasználói választás tiszteletben tartása nem opcionális, hanem jogi kötelezettség.
(Kiemelt kép: Guo Dexin / CFoto / CFOTO via AFP)








