A skótok a Burger Kingre fenik a dudát...
Az legújabb lépéseként a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot keresi meg bejelentésével, tiltakozván a Burger King humorosnak szánt, ám sértő reklámja ellen.
Akik számára ismeretlen az ügy, azoknak dióhéjban: A franchise-rendszerben működő étteremlánc először három éve rukkolt elő „skót kampányával”, melynek plakátjain két „skótszoknyás” figura volt látható, és amely a sztereotípiákra építkezve próbálta meggyőzni a potenciális vásárlóközönséget: ide még a szűkmarkúságukról ismertek is betérnének falatozni.
A skótok ezt – jogosan – rossz néven vették. Azóta dúl a harc.
Persze, amint az egyesület elnöke, Szalay Tamás Lajos is elmondta a 168 Óra Online-nak, hangsúlyozottan csak félig komoly dologról van szó. Ők mindvégig igyekeztek meglátni és megőrizni az eset mulatságos oldalát, de az étteremlánc még csak szóba sem állt velük, megkeresésükre nem reagáltak. És mivel a reklámok ismét előkerültek, ők is újabb lépésre szánták el magukat.
Az Albannach eközben bojkottot hirdetett az étteremlánc ellen, az akció támogatójául szegődhet bárki, legyen magyarországi skót, skóciai magyar, vagy egyszerűen csak szimpatizál az egyesület törekvéseivel. A hamburger-ellenes mozgalmat többek között olyan nevek jegyzik, mint Mike Pringle skót parlamenti képviselő, vagy Pettkó András, az MDF országgyűlési képviselője.
Az ügynek külön pikantériája, hogy a Burger King étteremláncot a honlapjukon közzétettek alapján „1954-ben Floridában alapította meg közös vállaltként James McLamore és David Edgerton.” Márpedig, ha McLamore ezzel a névvel nem volt skót, akkor senki sem az.
Mi várható a későbbiekben? Véleményünk szerint a Burger King kénytelen lesz meghátrálni, hiszen az Albannach honlapján nyilvánvalóvá tette: "vannak skótdudásaink és nem félünk használni őket!"
Ultima ratio.