Tovább drágul a kötelező felelősségbiztosítás
Jövőre átlagosan 15 százalékkal kell többet fizetniük azoknak, akik érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) nélkül vesznek részt a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz).
A szervezet emlékeztetett: mintegy két hét áll azok rendelkezésére, akiknek január 1-én jár le a kgfb-szerződésük, és szeretnének biztosítót váltani. Nekik legkésőbb december 1-én éjfélig kell eljuttatniuk az aktuális szerződésük felmondását a jelenlegi biztosítójukhoz, és legkésőbb december 31-éig kell megkötniük új szerződésüket az új biztosítóval.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyjából minden tizedik érintett vált biztosítót ezekben a napokban.
A Mabisz hozzátette, hogy 2010 óta a szerződési évforduló napja már a gépkocsi megvásárlásának időpontjához kötődik, az év végi kampány az idősebb, 2010 előtt vásárolt autókra vonatkozik. A mintegy 5,7 millió hazai kgfb-szerződésből ugyanakkor még mindig 850 ezer érintett, köztük 450 ezer magántulajdonban lévő személygépkocsi üzembentartója.
A 2024-re érvényes fedezetlenségi díjtáblázat alapján a részben büntető jellegű díjak átlagosan 15 százalékkal emelkednek az ideihez képest. Így személyautók esetén gépjármű-kategóriától függően az üzembentartónak az idei 650-1400 forint helyett 770-1540 forintot kell fizetnie azokra a napokra, amikor a kocsi nem rendelkezett érvényes kgfb-szerződéssel.
Autóbuszoknál a fedezetlenségi díj a busz férőhelyszámától függően naponta 1170-8000 forint lesz a jelenleg 980-6670 forint helyett, tehergépkocsiknál pedig akár a 6440 forintot is elérheti a mostani 5380 forinttal szemben – ismertette a szövetség.
A biztosítók a szerződéskötéskor kötelesek meggyőződni arról, hogy a szerződő eleget tett-e a korábbi biztosítási időszakokban fennálló díjfizetési kötelezettségének. A jogszabály nem ad lehetőséget a fedezetlenségi díj elengedésére – ismertette a Mabisz.
Akik hosszabb ideig nem használják járművüket, és nem szeretnének erre az időszakra biztosítási díjat fizetni, a forgalomból történő ideiglenes kivonás lehetőségével élhetnek.
A közleményben jelezték: a Belügyminisztérium korábbi adatai szerint a segédmotoros kerékpárok nélkül figyelembe vett magyarországi gépjárművek közül mintegy 80 ezer nem rendelkezik érvényes kgfb-szerződéssel.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: ATTILA KISBENEDEK / AFP)