Pedagógusok: Nincs vesztegetni való időnk
A PDSZ Országos Választmánya fokozódó aggodalommal figyeli a köznevelési rendszer átalakítását célzó megosztó, időhúzó kormányzati „egyeztetések” rendszerét, szerintük a kormányzat nem érdekelt a rendszerszintű változások megvalósításában – fogalmaz a szervezet mai közleményében.
A szakszervezet szerint a kormány ezzel jelentősen rontja azon diákok sokaságának esélyeit, akik részesei a nemzeti együttműködés rendszere által kierőszakolt köznevelés mindennapjainak.
Szerintük a valódi megoldás kidolgozásának kezdeményezőivel a kormányzat nem áll szóba, kizárólag önmagával tárgyal abban a Köznevelési Kerekasztalban, melynek legitimitása az első pillanattól kétséges, s ahol napjainkra már csak két szakmainak nevezhető szervezet maradt: az Országos Köznevelési Tanács (a miniszter tanácsadó szervezete) és a jogszabály által létrehozott
kényszertagsággal rendelkező Nemzeti Pedagóguskar.
„Túl vagyunk a 24. órán, nincs vesztegetni való időnk. Annak érdekében, hogy az érdemi változások mihamarabb elinduljanak, a PDSZ Sztrájkbizottsága folytatja 2015-ben felfüggesztett tevékenységét, s tárgyalóasztalhoz hívja a kormányt, illetve annak képviselőjét. Határozott a szándékunk – mert határozott a támogatottságunk – hogy sikertelen tárgyalások esetén munkabeszüntetéssel adjunk –az eddigieknél is határozottabban – nyomatékot követeléseink teljesítéséért.
Hangsúlyozzuk, hogy akciónk célja a mindannyiunk boldogulását elősegítő, a korszerű tudás megszerzését lehetővé tevő közoktatási rendszer megteremtése! A sztrájk nem cél, hanem eszköz. Olyan, melynek alkalmazása mindenkinek fáj. A kormányzattól függ, hogy rákényszerít-e minket, annak alkalmazására.”
A PDSZ az alábbiak teljesítését követeli a kormánytól:
– a gyermekek és tanulók terheinek csökkentése
– a pedagógusok munkaterhelésének csökkentése
– a KJT alá tartozó munkavállalók azonnali és jelentős béremelése
– az iskolák biztonságos működtetetését lehetővé tevő azonnali költségvetési átcsoportosítás
– az intézmények gazdasági és szervezeti autonómiájának helyreállítása
– a pedagógus előmeneteli rendszer, a minősítés és a tanfelügyeleti rendszer jelenlegi formájának azonnali felfüggesztése, és a modern korszerű rendszerek kidolgozásáig az intézményekben eddig működő belső önértékelési rendszer visszaállítása
– a tankötelezettség korhatárának visszaemelése 18 évre a szakellátás feltételeinek biztosításával
– minden – nem felmenő rendszerben – bevezetett intézkedés azonnali visszavonása, az eredeti feltételrendszer visszaállítása (szakképzés, érettségi, két-tannyelvű érettségi, stb.)
– a szakszolgálatok eredeti kapacitásának helyreállítása
– a szakközépiskolák közismereti óraszámcsökkenéssel járó átalakításának leállítása
– érdemi, rendszeres érdekegyeztetésre alkalmas fórumok létrehozása és működtetése
– a Nemzeti Pedagóguskar automatikus tagságának megszüntetése.