Madárpillérek a Dunán

2018. június 3., 13:27

Szerző:

Utoljára 1894-ben írtak ki nemzetközi pályázatot budapesti Duna-híd megtervezésére (akkor a Ferenc József hídra, a jelenlegi Szabadság hídra), így épp itt volt az ideje, hogy ismét hasonló formában válasszák ki a legalkalmasabb elképzelést a már régóta szükségesnek tartott új létesítmény, a Dél-Budát Csepellel összekötő közúti híd tervének megalkotására. A konferencián Z. Halmágyi Judit építész, a nemzetközi tervpályázat zsűrijének tagja mutatta be a 17 benyújtott pályaművet, hangsúlyozva, hogy mindegyikben találhatók rendkívül értékes elemek, és arról is beszámolt, hogy az ítészek milyen kritikus pontokat találtak az egyes tervekben.

Az, hogy a tervpályázat sikeres lett, például annak is köszönhető, hogy már a kiírás megfogalmazásában 26 szakember vett részt. A bírálati szempontok közül a legfontosabbak az eredetiség, az esztétikusság, a többi Duna-hídhoz való viszony, a megvalósíthatóság, a karbantarthatóság és a gazdaságos működtetés voltak. A pályamunkákban nevet is adtak az egyes hídterveknek, ezek általában a külső megjelenésre utalnak. Ilyenek például a kristály, hullámhíd, az ütőér, az aranyoroszlánok és a hárfa, a lencse vagy a sirályszárnyak.

A zsűri értékelése alapján az első helyezést – és ezzel a bruttó kilencvenezer eurós díjat – a rotterdami Erasmus hidat is megtervező UNStudio – BuroHappold Engineering közös konzorciuma nyerte el. A pályamű méltatásában kiemelték, hogy egy olyan, kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas híd terveit formálták meg, amely egyszerre egyedi és elegáns, mégis dinamizmust és erőt sugárzó. A pillérek egyébként leginkább egymással szembeforduló hattyúk képét idézik fel.

A leendő újbudai-csepeli híd a számítások szerint napi 55-57 ezres járműforgalmat bonyolít majd le, amivel nagyjából naponta 35-37 ezerrel csökkentheti a tőle északabbra lévő budapesti Duna-hidak forgalmát, de az Üllői úton is napi hatezerrel kevesebb jármű halad majd át. Az új híd megépítése persze még odébb van, de a tervpályázat lezárultával megkezdődhet a részletes kiviteli tervek kidolgozása, amely várhatóan két-három évig tart majd.