Ennyi volt: eltűnik a boltok polcairól a magyarok kedvenc keksze
117 év után befejezték a háziasszonyok által jól ismert Győri Otthon háztartási keksz gyártását.
Üzleti döntés áldozatául esett a népszerű, gyakorlatilag már hungarikumnak számító Győri Otthon háztartási keksz. A termék gyártása a a közelmúltban, 117 év után szűnt meg – írja az Index. Az elmúlt időszakban nem ez az első hasonló döntés, a nyáron a Sport szelet járt hasonlóan pórul.
Ennyi volt
A Győri Keksz Kft.-t az amerikai Mondelez multinacionális édességipari holding vásárolta fel 2019-ben, akkor első lépéséként a keksz gyártását átvitték Győrből Székesfehérvárra. A vállalat azonban a múlt héten közleményt adott ki, melyből kiderült, hogy a a keksz gyártását 2024 első negyedévében megszüntették, az újraindítást pedig nem is tervezik.
Ennek oka sajnos a fogyasztói kereslet tendenciózus, folyamatos csökkenése, amely mára marginálissá vált. Reméljük, gazdag kekszkínálatunkból talál magának olyan terméket, amely megfelel étkezési szükségleteinek
– írták a közleményben.
Nélkülözhetetlen alapanyag
A témáról TikTok-csatornáján a Termékkritikus nevű felhasználó is megszólalt, valamint az Indexnek elmondta, a háztartási keksz sok-sok éve a magyar konyhák nélkülözhetetlen alapanyaga volt.
Az XX. század eleje óta jelen van, és minden korszak emblematikus süteményeiben megtalálható
Hiszen gondoljunk csak bele: keksztorta, kókuszgolyó, tiramisu, sütés nélküli kekszes torták. Ezekhez mind-mind szükség van háztartási kekszre, ám aki a Győrit preferálta, annak most váltania kell.
Nem csupán a magyar háziasszonyok veszítettek a Győri háztartási keksz eltűnésével, hanem mindenki, aki valaha is használta, szerette ezt a klasszikus terméket. A nézőim közül sokan panaszkodnak a helyettesítő termékekre, mondván, hogy azok túlságosan kemények, és az idősebbek számára különösen nehézkessé teszik a fogyasztásukat
– mondta a blogger, aki hozzátette, a legnagyobb vesztesek a kérdésben egyértelműen mi, magyarok vagyunk.
Egy több mint 100 éves, tradicionális terméket veszítettünk el, és úgy tűnik, hogy a magyar gasztronómiai örökség egy része ismét a süllyesztőbe került. Ideje lenne egy olyan valódi Nemzeti Érdekvédelmi Hivatalnak, amely biztosítja, hogy a magyar ikonikus termékeket ne lehessen csak úgy, észrevétlenül eltüntetni a polcokról
– tette hozzá.
A Sport szeletnek is annyi
A döntés egyébként nem előzmények nélküli: ahogyan azt lapunk is megírta a nyáron, 71 év után leállították a mindenki által jól ismert, klasszikus, ikonikus ezüstfóliás Sport szelet gyártását. A Sport szeletet mint márkanevet ugyanúgy a Mondelez birtokolja, és a gyártásért is ők felelnek. A gyártó akkor azt közölte, a csokoládés szelet alumínium csomagolásban volt kapható, ez pedig se nem modern, se nem fenntartható.
A Mondelez világszerte arra törekszik, hogy termékei csomagolóanyagai a körforgásos gazdaságnak megfelelően újrahasznosíthatók legyenek, és hogy a termékek csomagolása minél kevésbé terhelje a környezetet. Jelentős lépéseket tesz a Mondelez a csomagolási anyagok környezetbaráttá tétele érdekében. Számos kezdeményezést indított a snackgyártó ennek érdekében: ezek közé tartozik az anyagfelhasználás csökkentése, az újrahasznosított anyagok arányának növelése és a könnyen újrahasznosítható anyagok fejlesztése
– mondta akkor a vállalat.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Shutterstock)