Ennyi volt: eltűnik a boltok polcairól a magyarok kedvenc keksze

117 év után befejezték a háziasszonyok által jól ismert Győri Otthon háztartási keksz gyártását. 

2024. október 11., 11:14

Szerző:

Üzleti döntés áldozatául esett a népszerű, gyakorlatilag már hungarikumnak számító Győri Otthon háztartási keksz. A termék gyártása a a közelmúltban, 117 év után szűnt meg – írja az Index. Az elmúlt időszakban nem ez az első hasonló döntés, a nyáron a Sport szelet járt hasonlóan pórul. 

Ennyi volt

A Győri Keksz Kft.-t az amerikai Mondelez multinacionális édességipari holding vásárolta fel 2019-ben, akkor első lépéséként a keksz gyártását átvitték Győrből Székesfehérvárra. A vállalat azonban a múlt héten közleményt adott ki, melyből kiderült, hogy a a keksz gyártását 2024 első negyedévében megszüntették, az újraindítást pedig nem is tervezik. 

Ennek oka sajnos a fogyasztói kereslet tendenciózus, folyamatos csökkenése, amely mára marginálissá vált. Reméljük, gazdag kekszkínálatunkból talál magának olyan terméket, amely megfelel étkezési szükségleteinek

– írták a közleményben. 

Nélkülözhetetlen alapanyag 

A témáról TikTok-csatornáján a Termékkritikus nevű felhasználó is megszólalt, valamint az Indexnek elmondta, a háztartási keksz sok-sok éve a magyar konyhák nélkülözhetetlen alapanyaga volt. 

Az XX. század eleje óta jelen van, és minden korszak emblematikus süteményeiben megtalálható

Hiszen gondoljunk csak bele: keksztorta, kókuszgolyó, tiramisu, sütés nélküli kekszes torták. Ezekhez mind-mind szükség van háztartási kekszre, ám aki a Győrit preferálta, annak most váltania kell. 

Nem csupán a magyar háziasszonyok veszítettek a Győri háztartási keksz eltűnésével, hanem mindenki, aki valaha is használta, szerette ezt a klasszikus terméket. A nézőim közül sokan panaszkodnak a helyettesítő termékekre, mondván, hogy azok túlságosan kemények, és az idősebbek számára különösen nehézkessé teszik a fogyasztásukat

– mondta a blogger, aki hozzátette, a legnagyobb vesztesek a kérdésben egyértelműen mi, magyarok vagyunk. 

Egy több mint 100 éves, tradicionális terméket veszítettünk el, és úgy tűnik, hogy a magyar gasztronómiai örökség egy része ismét a süllyesztőbe került. Ideje lenne egy olyan valódi Nemzeti Érdekvédelmi Hivatalnak, amely biztosítja, hogy a magyar ikonikus termékeket ne lehessen csak úgy, észrevétlenül eltüntetni a polcokról

– tette hozzá. 

@termekkritikus 2. évad, 98. rész: Győri háztartási keksz – búcsú az Otthontól A Győri Háztartási Keksz gyártását 2024 első negyedévében a Mondelez megszüntette. Egy ikonikus magyar termék 117 év után eltűnik a boltok polcairól, aminek oka a fogyasztói kereslet csökkenése – legalábbis ezt állítja a Mondelez. Azonban nehéz elképzelni, hogy egy olyan országban, ahol a kókuszgolyó alapeleme a háztartási keksz, valóban megszűnt volna az igény erre a termékre. Ebben a videóban végignézzük, hogyan tűntek el más ikonikus termékek is a magyar piacról, mint például az Albert keksz és a Győri nápolyik, és azt is megvitatjuk, miért lenne szükség egy Nemzeti Érdekvédelmi Hivatalra a magyar tradíciók védelme érdekében. Búcsúzunk az Otthontól... de vajon meddig folytatódhat még ez a folyamat? #termékkritikus #atermékkritikus #vásároljokosan #GyőriHáztartásiKeksz #Mondelez #háztartásikeksz #magyarikon #termékszűnés #kekszgyártás #AlbertKeksz #győrinápolyi #élelmiszeripar #NemzetiÉrdekvédelem #tradíciók #ikonikustermékek ♬ eredeti hang - A termékkritikus

A Sport szeletnek is annyi 

A döntés egyébként nem előzmények nélküli: ahogyan azt lapunk is megírta a nyáron, 71 év után leállították a mindenki által jól ismert, klasszikus, ikonikus ezüstfóliás Sport szelet gyártását. A Sport szeletet mint márkanevet ugyanúgy a Mondelez birtokolja, és a gyártásért is ők felelnek. A gyártó akkor azt közölte, a csokoládés szelet alumínium csomagolásban volt kapható, ez pedig se nem modern, se nem fenntartható. 

A Mondelez világszerte arra törekszik, hogy termékei csomagolóanyagai a körforgásos gazdaságnak megfelelően újrahasznosíthatók legyenek, és hogy a termékek csomagolása minél kevésbé terhelje a környezetet. Jelentős lépéseket tesz a Mondelez a csomagolási anyagok környezetbaráttá tétele érdekében. Számos kezdeményezést indított a snackgyártó ennek érdekében: ezek közé tartozik az anyagfelhasználás csökkentése, az újrahasznosított anyagok arányának növelése és a könnyen újrahasznosítható anyagok fejlesztése 

– mondta akkor a vállalat. 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Shutterstock)