Átlagosan kilencmilliárd forintba kerül minden egyes perc gyorsulás a magyar vasúton

2018. január 31., 10:04

Szerző:

Átlagosan nettó egymilliárd forintnál is több pénzbe kerül egy kilométer vasúti pályafelújítás, egy perc gyorsulást pedig kilencmilliárd forintból tudtak kihozni - számolta ki az Index

Fotó: MTI/Kovács Attila

A portál a a MÁV-tól és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től, kérte ki az elmúlt 12 év vasúti felújításainak az adatait és a  költségekről szóló információkat. Eszerint a legdrágább a mindössze 67 kilométeres Szajol-Püspökladány vonal volt, amelyre 120 milliárdot költöttek, így egy kilométere átlagosan 1,8 milliárd forintba került. Ezen a vonalon három percet sikerült nyerni a felújítással, ami azt jelenti, hogy itt került a legtöbbe, 40 milliárdba minden egyes olyan perc is, amelyet nyerni lehetett. A második legdrágább a Kelenföld és Székesfehérvár közötti szakasz, amely kilométerenként 1,63 milliárd forintba került, igaz, a vonatok sokat gyorsultak, egyetlen nyert perc ötmilliárdból jött ki. A harmadik a budapesti Északi vasúti Duna-hidat Esztergommal összekötő vonal felújítása, ebben az esetben ugyanis másfél milliárd forint volt a kilométerenkénti ár, és minden 4,2 milliárd forintért nyertek egy percet.

A jövő amúgy a vasúti felújításoké és Mészáros Lőrincé. Magyarországon – írja az Index – 2022-ig négyezermilliárd forintot fordítasnak vasúti fejlesztésekre, amely a 2006 és 2017 közötti összeg négyszerese, az pedig jelzésértékű, hogy a felcsúti polgármester RM International Zrt. néven vasútépítő céget alapított, nem sokkal azelőtt, hogy cégbirodalma zászlóshajója, a Mészáros és Mészáros Kft. január elején elnyert egy 48,9 milliárd forintos pályázatot a Százhalombatta–Ercsi-vasútvonal felújítására. A megbízást a cég az eredetileg becsültnél 7 milliárd forinttal drágábban végezheti el.

Egyre mélyebbre kell nyúlni a pénztárcába, ha valaki a Balaton partján strandolna. Az idei szezonra a fizetős strandok többsége emelte a belépőjegyek árát: a felnőtteknek átlagosan 13, a gyerekeknek pedig 16%-kal kell többet fizetniük tavalyhoz képest.

Parajd térségében továbbra is törékeny az egyensúly a sóbányát elárasztó víz miatt. A nemzetközi szakértők szerint a kiszivattyúzás csak a Korond-patak elterelése után kezdődhet el, a jelenlegi helyzet pedig továbbra is komoly bizonytalanságot jelent.

A magyar nyugdíjas társadalom egyre élesebben érzi, hogy leszakad a dolgozóktól. A nyugdíj vásárlóereje évről évre csökken, miközben a bérek gyorsabban nőnek, mint az infláció. A jelenlegi rendszer nem kompenzálja megfelelően az egykori munkát és a megélhetési költségek változását sem.