Megváltoztatta az akkumulátorokról szóló szabályokat az Európai Parlament
Az Európai Parlament szerdai plenáris ülése új szabályokat hagyott jóvá az EU-ban forgalmazott akkumulátorok és elemek hatékonyabb, tartósabb és „zöldebb” tervezésére vonatkozóan.
Az új szabályok, amelyek akkor lépnek hatályba, ha az uniós kormányokat tömörítő Tanács is elfogadja a szöveget, szigorúbb célokat tűznek ki az akkumulátorok és elemek formatervezésével, újrafeldolgozásával kapcsolatban. Az uniós testület szerint 2030-ig nagyjából harmincmillió elektromos jármű kerülhet forgalomba.
Az új szabályokkal arra törekednek, hogy a jövőben újrahasznosított anyagokból gyártott akkumulátorok kerüljenek az európai piacra, amelyeknek károsgáz-kibocsátása is alacsony, a 2 kWh-nál nagyobb kapacitású újratölthető ipari akkumulátorokat kötelező szén-dioxid-kibocsátási címkével kell ellátni, emellett a hordozható akkukat úgy kell kialakítani, hogy könnyen cserélhetőek legyenek.
Az új akkumulátorokban az újrahasznosított kobalt, ólom, lítium és nikkel minimális szintjének 2027-től tovább kell emelkednie a jelenlegi arányokhoz képest.
Az újrahasznosítás ösztönzése végett a hordozható elemekre és akkumulátorokra vonatkozóan a visszagyűjtési kötelezettség 2027-re 65, 2030-ra pedig 70 százalékos lenne.
(Kiemelt kép: elektromos autóakkumulátorokat szerelnek az akkumulátorcsomag-műhelyben a VinFast elektromos autógyárban Haiphongban 2022. április 7-én. Fotó: Nhac NGUYEN / AFP)