Nyitottak a hazai fiatalok a növényi alapú élelmiszerekre

Az egészségügyi megfontolásokon túl a fogyasztók fenntarthatósági szempontokat is figyelembe vesznek, amikor növényi alapú élelmiszereket választanak. 

2023. május 11., 18:53

Szerző:

Egy reprezentatív kutatásban résztvevők több mint fele válaszolta azt, hogy valamilyen gyakorisággal fogyaszt kifejezetten növényi alapú alternatívákat állati eredetű termékek (hús, tej, vaj, tojás) helyett. Ebben arra keresték a választ, hogy a magyar fogyasztók mennyire veszik figyelembe a táplálkozási előnyökön túlmenően a környezeti hatásokat az élelmiszer vásárlások során.

Minden ötödik fogyasztó alkalmanként tudatosan is helyettesíti a hús- vagy tejalapú ételeket növényi alternatívákkal, nyolc százalék heti egy alkalomnál kevesebbszer fogyaszt húst. Ezzel párhuzamosan emelkedik a növényi alapú élelmiszerek iránti igény, a 18-24 év közötti fiatalok hetvenhárom százaléka keresi a növényi alapú alternatívákat a hús helyett.

A kutatás eredménye szerint a fő motivációs tényező az egészség megőrzése, de a megkérdezettek alig nyolc százaléka hivatkozott kimondottan egészségi okokra, például allergiára. A fogyasztók egyharmada környezeti, fenntarthatósági kérdéseket is mérlegel vásárláskor. Szakértők szerint az állati eredetű termékek legalább részben növényi alapú élelmiszerekkel történő helyettesítése nélkül aligha érhetők el a klímacélok.

A Danone felméréséből kiderült, hogy a megkérdezettek tizenhat százaléka követ valamilyen diétát, ezek közül hat százalék a húsfogyasztás csökkentésével és a növényi alapú termékek nagyobb mennyiségben történő vásárlásával próbálja elérni céljait. A magyar fogyasztók három százaléka tudatosan követi a flexitáriánus étrendet, ez enyhe növekedést mutat az előző év eredményeihez képest. Ennek lényege, hogy a vegetáriánus étrendbe rugalmasan beilleszthető a hús-, hal-, tejtermék-, és tojásfogyasztás.

Az 500 fős, 18-65 év közötti fogyasztó bevonásával készült reprezentatív kutatást a Danone Magyarország Kft. megbízásából az NMS Hungary Kft. piackutató végezte áprilisban.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Alena Koval.)